pc/PRS
101. sesja Komitetu Bezpieczeństwa Morskiego odbyła się w Londynie w dniach 5-14 czerwca br. Podczas obrad Komitet omówił m.in. następujące zagadnienia: przyjęcie poprawek do obowiązkowych instrumentów IMO; autonomiczne nawodne jednostki pływające (MASS) – zatwierdzenie Tymczasowych wytycznych dla prób MASS; standardy konstrukcyjne oparte na celu – zatwierdzenie zmienionych Ogólnych wytycznych dot. opracowania standardów IMO opartych na celu (MSC.1/Circ.1394/Rev.1); bezpieczeństwo statków uprawiających żeglugę na wodach polarnych; przyjęcie zalecanych tymczasowych środków dla zwiększenia bezpieczeństwa statków w związku z korzystaniem z paliw żeglugowych; piractwo i napady zbrojne na statki; zatwierdzenie Poradnika w zakresie e-nawigacji; wprowadzenie do porządku obrad zagadnienia bezpieczeństwa krajowej żeglugi promowej; inne poprawki, wytyczne i podjęte zagadnienia.
1. Przyjęcie poprawek do obowiązkowych instrumentów IMO
Poprawki do Konwencji SOLAS 1974
Dodatek „Certyfikaty” – zmiany w przypisach do Wzorów Wykazów wyposażenia (C, E oraz P).
Poprawki wejdą w życie 1 stycznia 2024 r.
Poprawki do Międzynarodowego kodeksu systemów bezpieczeństwa pożarowego (Kodeks FSS)
Zmiany do rozdz. 15 (Instalacje gazu obojętnego), które dotyczą m.in. konstrukcji instalacji oraz umieszczania wskaźników i alarmów, w celu monitorowania ciśnienia w instalacjach gazu obojętnego na zbiornikowcach.
Poprawki wejdą w życie 1 stycznia 2024 r.
Poprawki do Międzynarodowego kodeksu bezpieczeństwa dla statków używających jako paliwo gazów lub innych paliw o niskiej temperaturze zapłonu (Kodeks IGF)
Zmiany do Części A oraz Części A-1, dotyczące m.in. prawideł w zakresie granicy ładowności zbiorników skroplonego paliwa gazowego, rozdziału paliwa poza pomieszczeniami maszynowni, tłokowych silników spalinowych z wewnętrzną komorą spalania, ochrony przeciwpożarowej przestrzeni magazynowania paliwa oraz wyposażania instalacji spalinowej w system odciążenia wybuchu.
Poprawki wejdą w życie 1 stycznia 2024 roku.
Poprawki do Międzynarodowego kodeksu środków ratunkowych (Kodeks LSA)
Zmiany do Rozdziału 4 oraz Rozdziału 6 Kodeksu LSA w odniesieniu do ogólnych wymagań dla łodzi ratunkowych i urządzeń do wodowania i wsiadania.
Poprawki wejdą w życie 1 stycznia 2021 roku po ich zaakceptowaniu w dniu 1 lipca 2020 roku.
Poprawki do Międzynarodowego kodeksu budowy i wyposażenia statków przewożących niebezpieczne chemikalia luzem (Kodeksu IBC)
Kompleksowy zestaw zmian, obejmujący zmieniony rozdział 17 (Podsumowanie wymagań minimalnych), 18 (Lista produktów do których Kodeks nie ma zastosowania), 19 (Wykaz produktów przewożonych luzem) oraz 21 (Kryteria określania wymagań przewozu produktów podlegających postanowieniom Kodeksu IBC).
Poprawki do Kodeksu IBC wejdą w życie 1 stycznia 2021 roku po ich zaakceptowaniu w dniu 1 lipca 2020 roku.
Międzynarodowy morski kodeks stałych ładunków masowych (Kodeks IMSBC)
Skonsolidowana edycja Kodeksu IMSBC uwzględnia poprawki 05-19. Poprawki 2019 zawierają uaktualnienia do różnorodnych kart, w tym karty indywidualnej rud boksytu jako ładunku grupy A, oraz poprawki redakcyjne. Skonsolidowana edycja Kodeksu obejmuje wszystkie poprawki uchwalone od 2008 r. do tej pory.
Poprawki do Kodeksu IMSBC wejdą w życie 1 stycznia 2021 roku. Państwa mogą stosować przedmiotowe poprawki dobrowolnie, w całości lub częściowo, od 1 stycznia 2020 roku.
Międzynarodowy kodeks wdrażania programu rozszerzonych przeglądów na masowcach i zbiornikowcach olejowych, 2011 (Kodeks ESP)
Zmiany aktualizujące Międzynarodowy kodeks wdrażania programu rozszerzonych przeglądów na masowcach i zbiornikowcach olejowych, 2011 (Kodeks ESP).
Poprawki do Kodeksu ESP wejdą w życie 1 stycznia 2021 roku.
2. Autonomiczne nawodne jednostki pływające (MASS)
Komitet zatwierdził Tymczasowe wytyczne dla prób autonomicznych nawodnych jednostek pływających (MASS).
Wytyczne stanowią m.in., że próby powinny być przeprowadzane w sposób, który zapewni co najmniej taki sam poziom bezpieczeństwa i ochrony środowiska morskiego jak stosowne instrumenty prawne IMO. Należy właściwie określić ryzyka związane z próbami oraz zapewnić środki do ich ograniczenia, tak dalece jak jest to praktycznie możliwe i uzasadnione.
Operatorzy jednostek MASS, zarówno na statku, jak i lądzie, powinni posiadać odpowiednie kwalifikacje w zakresie jednostki MASS, która jest poddawana próbom. Każdy członek personelu zaangażowany w próby, czy to zdalnie na lądzie czy też na burcie statku, powinien posiadać odpowiednie kwalifikacje i doświadczenie, aby w sposób bezpieczny przeprowadzać próby jednostek MASS. Należy podjąć właściwe działania, aby zapewnić wystarczające zarządzanie ryzykiem cybernetycznym w stosunku do systemów oraz infrastruktury, stosowanych podczas prób jednostek MASS.
Komitet MSC kontynuował prace związane z określeniem ram prawnych, które umożliwią bezpieczne i przyjazne dla środowiska wdrożenie żeglugi jednostek MASS do instrumentów prawnych IMO.
Podczas sesji obradowała Grupa Robocza, która uzgodniła zakres prac dla Międzysesyjnej grupy roboczej, której spotkanie wyznaczono na wrzesień br. Obecnie trwające prace polegają na znalezieniu w stosownych traktatach prawideł, które odnoszą się do jednostek MASS i wykluczają ich żeglugę; dotyczą tych jednostek, ale nie wykluczają ich żeglugi i nie wymagają przekształceń; odnoszą się do jednostek MASS, ale wymagają przekształcenia lub uzupełnienia; lub tych, które nie mają zastosowania.
Kolejnym krokiem będzie określenie najlepszego sposobu dalszego postępowania, które powinno uwzględniać m.in. kwestię czynnika ludzkiego, technologii i żeglugi. Analiza pozwoli zidentyfikować potrzebę:
Międzysesyjna grupa robocza, we wrześniu 2019 r., przeanalizuje wyniki pierwszego etapu prac; rozważy sposób raportowania wyników drugiego etapu na 102 sesję Komitetu MSC; na podstawie dyskusji wysokiego szczebla nad lukami, zagadnieniami i odnośnymi spostrzeżeniami z pierwszego etapu, opracuje wskazówki do wykorzystania przez Państwa na drugim etapie; oraz przedłoży raport na MSC 102 (maj 2020 r.)
3. Standardy konstrukcyjne oparte na celu
Komitet MSC zatwierdził zmienione Ogólne wytyczne dotyczące opracowania standardów IMO opartych na celu (MSC.1/Circ.1394/Rev.2), które uwzględniają doświadczenie Podkomitetu Statkowych Systemów i Wyposażenia (SSE) zdobyte podczas opracowywania projektu celów i wymagań funkcjonalnych dla pokładowych urządzeń podnośnych i wciągarek kotwicznych.
Podczas opracowywania nowych wymagań IMO na coraz szerszą skalę stosuje podejście oparte na celu.
W 2010 roku IMO przyjęło standardy konstrukcyjne oparte na celu dla masowców i zbiornikowców (GBS). Przywołane standardy stanowią, że przepisy organizacji uznanej lub administracji w zakresie projektowania i budowy masowców i zbiornikowców olejowych muszą spełnić standardy IMO oparte na celu. Od połowy 2019 roku 13 organizacji uznanych przeszło pozytywnie audyt wstępny weryfikacyjny na zgodność z IMO GBS, przeprowadzony przez zespoły audytujące IMO GBS.
4. Bezpieczeństwo statków na wodach polarnych
Komitet MSC zatwierdził Poradnik na temat urządzeń nawigacyjnych i komunikacyjnych przeznaczonych na statki uprawiające żeglugę na wodach polarnych. Poradnik zawiera zalecenia dotyczące prób temperaturowych, testów na wstrząsy mechaniczne, jak również sposobów radzenia sobie z obrastaniem lodu i wydajnością akumulatora w niskich temperaturach.
Oczekuje się, że Poradnik stanie się ważnym narzędziem wspierającym we wdrażaniu obowiązkowego Kodeksu polarnego. Międzynarodowy kodeks dla statków żeglujących na wodach polarnych ma zapewnić, że statki uprawiające żeglugę w surowych rejonach Arktyki i Antarktyki biorą pod uwagę skrajne warunki temperaturowe oraz konieczność zapewnienia działania kluczowego wyposażenia w tych warunkach.
Komitet MSC zatwierdził również Tymczasowe wytyczne dla środków ratunkowych na statkach uprawiających żeglugę na wodach polarnych.
Komitet zatwierdził projekt rezolucji Zgromadzenia, która wzywa Państwa do jak najszybszego wdrożenia na zasadach dobrowolności środków bezpieczeństwa zawartych w Kodeksie polarnym, w stosunku do statków, które nie podlegają przepisom Konwencji SOLAS. Projekt rezolucji zostanie przedłożony do przyjęcia na sesję Zgromadzenia IMO planowaną na koniec 2019 r.
Kodeks polarny jest na mocy Konwencji SOLAS oraz MARPOL obowiązkowy dla określonych kategorii statków. Rozdział V SOLAS (Bezpieczeństwo żeglugi) odnosi się zasadniczo do wszystkich statków zaangażowanych w podróże międzynarodowe (z pewnymi wyjątkami). Inne Rozdziały Konwencji SOLAS nie mają zastosowania do określonych kategorii statków (nazywanych niekonwencyjnymi), w tym statków towarowych o pojemności poniżej 500 GT, jachtów komercyjnych niezaangażowanych w handel, oraz jednostek rybackich.
Poproszono Podkomitet Bezpieczeństwa Żeglugi, Radiokomunikacji oraz Poszukiwania i Ratownictwa (NCSR) o dyskusję nad konsekwencjami i możliwością zastosowania Rozdziału 9 (Bezpieczeństwo żeglugi) oraz 11 (Planowanie podróży) Kodeksu polarnego do statków niekonwencyjnych. Podkomitet ma również przeanalizować sposób poprawy bezpieczeństwa statków niekonwencyjnych uprawiających żeglugę na wodach polarnych, w tym możliwe opracowanie poprawek do Konwencji SOLAS i/lub Kodeksu polarnego.
5. Paliwo żeglugowe a bezpieczeństwo statków
W wyniku dyskusji na temat kwestii bezpieczeństwa statków w kontekście wdrożenia limitu siarki na poziomie 0,50%, Komitet MSC przyjął Zalecane tymczasowe środki dla zwiększenia bezpieczeństwa statków w związku z korzystaniem z paliw żeglugowych.
Rezolucja zwraca uwagę na istniejące regulacje Konwencji SOLAS i uznaje potrzebę dalszego namysłu nad tematem bezpieczeństwa paliwa żeglugowego. Zaleca się, aby Państwa-Strony Konwencji SOLAS:
Komitet MSC zatwierdził plan działania związany z dalszą pracą nad środkami bezpieczeństwa w zakresie temperatury zapłonu paliwa żeglugowego, z perspektywą zakończenia w 2021 roku (MSC 104).
Ustanowiono również Grupę korespondencyjną ds. bezpieczeństwa paliwowego, której powierzono następujący zakres zadań:
Wprowadzenie z dniem 1 stycznia 2020 roku limitu zawartości siarki w paliwie żeglugowym na poziomie 0,50% (w stosunku do obowiązującego obecnie 3,50%) na mocy Konwencji MARPOL, przyczyni się w znacznym stopniu do poprawy stanu środowiska i zdrowia ludzkiego.
Idąc w ślady MEPC 74, Komitet MSC zatwierdził okólnik MSC-MEPC w sprawie dostarczania zgodnego paliwa żeglugowego.
6. Piractwo i zbrojne napady na statki
Komitet MSC odnotował najnowsze dane dotyczące zbrojnych napadów na statki, opracowane na podstawie raportów przesłanych do IMO.
W 2018 roku na świecie doszło do 223 wypadków, w porównaniu do 204 zdarzeń odnotowanych w 2017 roku. To stanowi ogólny wzrost o 9%. W 2019 r. około połowa wszystkich zaraportowanych do dzisiejszego dnia zdarzeń wydarzyła się na wodach zachodniej i centralnej Afryki.
Komitet MSC przypomniał armatorom, kapitanom oraz marynarzom o konieczności sumiennego stosowania istniejących wskazówek IMO oraz zrewidowanego Podręcznika praktyk najlepszego zarządzania (BMP), jak również nowego Podręcznika o przeciwdziałaniu piractwu i uaktualnionych wskazówek dotyczących ochrony przed piractwem i zbrojnymi napadami na statki w rejonie Zatoki Gwinejskiej, zawartych w okólniku MSC.1/Circ.1601 w sprawie Zmienionych wskazówek przemysłu na temat przeciwdziałania piractwu.
Komitet zachęcił Państwa-Strony do dalszej ochrony tych rejonów przy pomocy Marynarki Wojennej, a państwa bandery o monitorowanie zagrożenia statków podnoszących ich banderę, oraz ustanowienie odpowiednich poziomów bezpieczeństwa zgodnie z Kodeksem ISPS.
Odnotowano działania na rzecz budowania potencjału na Zatoce Gwinejskiej oraz aktywny udział Sekretariatu IMO w Międzynarodowej grupie przyjaciół Zatoki Gwinejskiej, działającej w ramach G7++. Ta grupa jest otwarta na wszystkie zainteresowane Państwa-Strony, organizacje pozarządowe oraz międzynarodowe organizacje rządowe.
7. E-nawigacja
Komitet MSC zatwierdził kilka okólników związanych z rozwojem e-nawigacji. Termin ten został zdefiniowany jako zharmonizowane zbieranie, integracja, wymiana, prezentacja oraz analiza informacji morskich na statkach i na lądzie, za pomocą urządzeń elektronicznych. Działania te mają na celu poprawę nawigacji od miejsca zacumowania do miejsca zacumowania oraz powiązane usługi na rzecz bezpieczeństwa i ochrony środowiska morskiego. W maju 2018 r. na 99 sesji, Komitet MSC przyjął zawarty w okólniku MSC.1/Circ.1595, uaktualniony Plan wdrażania strategii e-nawigacji (SIP - Strategy Implementation Plan).
Na sesji zatwierdzono/przyjęto:
8. Bezpieczeństwo promów w żegludze krajowej
Z uwagi na wypadki promów pasażerskich związane często z wysoką liczbą ofiar śmiertelnych, Komitet MSC ustanowił nowy punkt pracy w sprawie środków poprawy bezpieczeństwa promów w żegludze krajowej. Prace w tym temacie rozpoczną się na następnej sesji a zakłada się, że będą się toczyły przez kolejne cztery.
Prace będą się koncentrowały nad opracowaniem przepisów modelowych, wskazówek dotyczących ich implementacji do prawa krajowego, internetowych materiałów szkoleniowych oraz kontynuacją technicznego wsparcia dla krajów potrzebujących, w ramach Zintegrowanego Programu Współpracy Technicznej (ITCP).
9. Inne poprawki, wytyczne i podjęte zagadnienia
Komitet MSC:
- przyjął:
- zatwierdził:
- zgodził się na:
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody
Biden chce jak najszybciej otworzyć port Baltimore i odbudować most Key