PMK
Odwoływanie rejsów wywołane spadkiem popytu na skutek pandemii koronawirusa może doprowadzić do zbiorczej straty przewoźników kontenerowych w wysokości 23 miliardów USD – tak wygląda najczarniejszy scenariusz według firmy Sea-Intelligence z Kopenhagi.
Ten scenariusz oparty jest na spadku stawek frachtu, którego doświadczyli przewoźnicy w 2009 roku, i jest realizowany w związku z nową falą pustych rejsów z ubiegłego tygodnia, która zwiększyła się do 212.
Anulowanie rejsów wpłynęło na wiele usług do końca czerwca. Jednak większość pustych rejsów jest zgrupowana w ciągu najbliższych 5-6 tygodni.
Największe wycofanie zdolności przewozowej obserwowane jest w handlu w Azji i Europie, gdzie przez ostatni miesiąc wycofano 23-34 proc. statków z rynku. Jak wyjaśnia Sea Intelligence, celem jest zapobieganie katastrofalnemu spadkowi stawek frachtowych, przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów.
W najłagodniejszym scenariuszu przewoźnicy doświadczą 10% spadku wolumenu w 2020 roku, ale uda im się zapobiec znacznemu spadkowi stawek frachtowych. W takim przypadku ich zyski spadną o 6 miliardów USD w porównaniu do 2019 roku i spowodują, że wszyscy główni przewoźnicy stracą w 2020 roku 0,8 miliarda USD - powiedział Alan Murphy, CEO Sea-Intelligence.
- Podsumowując, zarówno spedytorzy, jak i przewoźnicy wkraczają w okres, w którym znaczna ilość czasu i wysiłku musi zostać poświęcona na poradzenie sobie z tą niecodzienną sytuacją. Kiedy spedytorzy widzą gwałtowny spadek popytu na swoje towary, mają naturalnie mniej kontenerów do wysyłki, a zatem nie mają innego wyboru, jak zarezerwować znacznie mniej ładunku niż pierwotnie planowano. Przewoźnicy, widząc tak gwałtowny spadek rezerwacji, muszą zacząć odwoływanie rejsów - dodał Murphy.
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody
Biden chce jak najszybciej otworzyć port Baltimore i odbudować most Key