pc
Przejście pod Odrą wykonano na odcinku gazociągu DN 1000 Brzeg – Zębice – Kiełczów. To najdłuższy dotychczas taki przewiert HDD – wynosi 1180 metrów. Inwestycja to ważny fragment gazociągu Zdzieszowice-Wrocław, będącego elementem gazowego korytarza Północ-Południe.
Podczas budowy gazociągu z Brzegu do Kiełczowa GAZ-SYSTEM wykorzystał nowoczesne technologie, w tym 4 przewierty HDD, 1 przewiert Direct Pipe, wiercenie mikrotunelowe oraz 20 przecisków. Metodę bezwykopową zastosowano w ponad 30 miejscach.
Spółka zdecydowała się wykorzystać technologię kierunkowego wiercenia horyzontalnego (HDD) również podczas przewiertu pod Odrą. To rozwiązanie sprawiło, że nie było utrudnień dla prowadzenia żeglugi śródlądowej.
W pierwszej fazie wykonano tzw. przewiert pilotażowy, następnie za pomocą dostosowanych do warunków geologicznych narzędzi wiertniczych sukcesywnie powiększano średnicę otworu. Końcowym etapem było wciągnięcie do odwiertu zespawanego w całość odcinka gazociągu, które zostało zakończone 25 marca br.
Generalnym wykonawcą robót budowlanych jest spółka STALPROFIL, a podwykonawcą odpowiedzialnym za przewiert HDD pod rzeką Odrą - firma ZRB Janicki.
Gazociąg Zdzieszowice-Wrocław jest elementem korytarza gazowego Północ – Południe. Jego wybudowanie wpłynie na zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego Polski poprzez umożliwienie przesyłania zwiększonych ilości gazu ziemnego z terminalu LNG w Świnoujściu, jak również – w przyszłości – z gazociągu Baltic Pipe. Trasa gazociągu przebiega wzdłuż istniejącego gazociągu wysokiego ciśnienia przez województwa dolnośląskie (gminy Długołęka, Czernica, Oława i gmina miejska Oława) oraz opolskie (gminy Skarbimierz, Olszanka, Lewin Brzeski, Dąbrowa, Opole, Prószków, Tarnów Opolski, Gogolin, Zdzieszowice i Leśnica).
Rodzaje przejść podziemnych dla gazociągu:
•HDD – wiercenie i poszerzanie otworu oraz instalacja w nim przygotowanego odcinka rurociągu,
•Mikrotuneling – drążenie otworu przy pomocy tarczy skrawającej z jednoczesnym przeciskaniem rur na odcinku od komory startowej do komory odbiorczej,
•Direct Pipe – drążenie otworu przy pomocy tarczy skrawającej z jednoczesnym przeciskaniem rur oraz możliwością sterowania kierunkiem wiercenia,
•Przecisk – wprowadzenie w grunt – przy użyciu zespołu urządzeń – rur na odcinku od komory startowej do komory odbiorczej.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody