• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Naftoport pobił historyczny rekord. W 2018 r. przeładowano 14,92 mln t ropy i paliw

pc

06.02.2019 19:13 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Naftoport pobił historyczny rekord. W 2018 r. przeładowano 14,92 mln t ropy i paliw

Partnerzy portalu

Naftoport pobił historyczny rekord. W 2018 r. przeładowano 14,92 mln t ropy i paliw - GospodarkaMorska.pl

Historyczny rekord w gdańskim Naftoporcie. W 2018 r. spółka przeładowała 14,92 mln t ropy naftowej i paliw płynnych. To wzrost o 20% w stosunku do czwartego pod względem wielkości wyniku zanotowanego w 2017 r., kiedy przeładunki sięgnęły 12,48 mln t.

W 2018 r. Naftoport przeładował 12,14 mln t ropy i 2,78 mln t paliw płynnych. Zawinęło tam 314 statków. W 2017 r. natomiast spółka przeładowała 9,99 mln t ropy i 2,48 mln t produktów naftowych, co oznacza odpowiednio wzrost o 21% i 12 % w ubiegłym roku. Dwa lata temu gdański Naftoport obsłużył 264 zbiornikowce.

– Rekord przeładunków Naftoportu w 2018 roku był możliwy przede wszystkim dzięki ponadplanowym wolumenom ropy naftowej. Kierunki dostaw surowca były zbliżone do tych z lat 2016-2017, kiedy wzrosły ładunki z kierunku amerykańskiego czy Bliskiego Wschodu. Nowością w minionym roku były natomiast dostawy z krajów afrykańskich – powiedział agencji informacyjnej ISBnews Andrzej Brzózka, prezes Naftoportu.

Dodał w rozmowie z agencją informacyjną ISBnews, że Naftoport oczekuje także bardzo dobrych wyników finansowych za ubiegły rok, a na historyczny wynik wpłynęły również „niespodziewanie dobry rok pod względem przeładunków paliw”, jak również bezawaryjne i mieszczące się w ustalonych kosztach funkcjonowanie spółki.

– Jeżeli na rynku nie nastąpią znaczące zmiany, spodziewam się co najmniej porównywalnych przeładunków ropy także w 2019 r. – powiedział agencji informacyjnej ISBnews Brzózka.

Dla Naftoportu i całej Bazy Przeładunku Paliw Płynnych w Porcie Gdańsk dotychczas rekordowy był 2015 r. Przeładowano wtedy 14,28 mln t ładunków płynnych, z czego ropa naftowa stanowiła 75%, a paliwa płynne – 25%. Terminal przeładunkowy obsłużył cztery lata temu 366 statków, w tym 106 jednostek, których tonaż przekroczył 80 tys. t.

Najważniejszymi kierunkami dostaw ropy naftowej do Naftoportu są Bliski Wschód, Stany Zjednoczone, basen Morza Północnego oraz złoża na Morzu Bałtyckim. Znaczna część ropy pochodzi także z Rosji.

Naftoport, należący do Grupy Kapitałowej PERN, wykonuje przeładunki ropy naftowej i produktów naftowych w Porcie Gdańsk. Spółka stanowi istotny element logistyki dostaw ropy dla polskich i niemieckich rafinerii oraz jej tranzytu, a także lądowo-morskiego przeładunku produktów naftowych.

Infrastruktura terminalu przeładunkowego Naftoportu obejmuje pięć stanowisk o potencjale przekraczającym 44 mln t paliw płynnych rocznie. Dodatkowym atutem jest dostępność Portu Gdańsk dla największych statków, jakie mogą wpłynąć na akwen Bałtycki. Baza przystosowana jest do obsługi potężnych oceanicznych tankowców typu Aframax, Suezmax oraz VLCC (Very Large Crude Carrier).

Naftoport to jeden z najbardziej konkurencyjnych terminali naftowych na południowym Bałtyku. Potencjał ten z powodzeniem wykorzystują polskie rafinerie, zarówno LOTOS, jak i Orlen. W 2017 r. spółka osiągnęła 85,5 mln zł przychodów ze sprzedaży i 24 mln zł zysku netto.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.