• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Most na Wyspę Sobieszewską. Trwają ostatnie prace wykończeniowe

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Most na Wyspę Sobieszewską. Trwają ostatnie prace wykończeniowe

Partnerzy portalu

Most na Wyspę Sobieszewską. Trwają ostatnie prace wykończeniowe - GospodarkaMorska.pl

Most 100-lecia Odzyskania Niepodległości Polski, łączący Wyspę Sobieszewską ze stałym lądem, służy mieszkańcom już pięć miesięcy. Mimo to nadal trwają prace związane z tą inwestycją, zarówno na lądzie, jak i wodach Martwej Wisły. Co obecnie się tam dzieje?

Most na gdańską wyspę uroczyście otwarto 10 listopada 2018 roku, dzień przed jubileuszem 100-lecia odzyskania przez nasz kraj niepodległości. Od tamtego czasu kierowcy, rowerzyści i piesi wygodnie i bezpiecznie mogą przemieszczać się z jednego na drugi brzeg rzeki.

W ramach inwestycji, oprócz przeprawy przez Martwą Wisłę i nowej, blisko 1-kilometrowej drogi, powstał budynek służący do obsługi mostu. Przebudowano także skrzyżowanie ulic Nadwiślańskiej - Turystycznej i drogi wojewódzkiej 501 oraz skrzyżowanie ulic Sobieszewskiej - Łąkowej - Piaskowej.

Co obecnie dzieje się na placu budowy?


- W ostatnim czasie zakończyliśmy układanie nawierzchni asfaltowej na pętli autobusowej od strony Wiślinki oraz betonowanie zatoki autobusowej zlokalizowanej przy rondzie na Wyspie Sobieszewskiej. Uzupełniono brakujące oznakowanie poziome i pionowe oraz zahumusowano trawniki i wkopano zieleń. Wykonano umocnienie kamieniem skarpy przy przyczółku od strony lądu. Obecnie trwają już prace wykończeniowe, m.in. montaż drabin zewnętrznych - informuje Maciej Stacewicz, kierownik budowy mostu na Wyspę Sobieszewską z firmy Metrostav.

Najintensywniejsze prace prowadzone są obecnie na wodzie, gdzie trwają prace wykończeniowe (antykorozyjne) przy dalbach i kierownicach (zapewniających bezpieczeństwo przepływającym pod mostem jednostkom - red.). Te powinny zakończyć pod koniec kwietnia br.

Budowa nowej pętli i przystanków autobusowych nie mogła rozpocząć się wcześniej, niż po otwarciu mostu, ze względu na ich usytuowanie w miejscu dawnego zjazdu ze starego mostu pontonowego.

Przeprawa na Wyspę Sobieszewską jest obiektem zwodzonym. Od dnia uroczystego otwarcia uruchamiany był już ponad 100 razy - w ostatnich tygodniach już cyklicznie, co najmniej dwa razy dziennie, ok. godz. 10.00 i 13.30, a także na żądanie przepływających tędy jednostek.

 
Most ten jest konstrukcją o najdłuższej rozpiętości przęseł zwodzonych w kraju. Jest on częścią drogi wojewódzkiej nr 501. Długość samego obiektu wynosi 173 metry, a ze skrzydłami - 181,5 m.

Wszelkie łodzie i łódki bez problemu mogą mijać się przy obiekcie - światło poziome przęsła żeglownego, z uwzględnieniem prowadnic, wynosi 50 metrów, natomiast światło pionowe przęseł żeglownych bez otwierania: 4 metry ponad poziom wysokiej wody żeglownej i 5 metrów ponad poziom wody średniej.

Czas otwierania obu przęseł to 150 sekund.

Przeprawą zarządza Gdański Zarząd Dróg i Zieleni. Sterowanie mostem odbywa się z pulpitu znajdującego się w nowym budynku technicznym obsługi mostu, za pomocą specjalnego oprogramowania. Umożliwia to bezpośredni nadzór nad podnoszeniem i opuszczaniem klap przęsła w trakcie otwierania i zamykania mostu. W razie awarii w dostawie prądu, energię elektryczną niezbędną do uruchomienia mostu zapewni agregat prądotwórczy zlokalizowany obok budynku technicznego obsługi mostu.

Nowy most zastąpił obiekt pontonowy, z którego gdańscy wyspiarze korzystali ponad 40 lat. Został on rozebrany kilka dni po otwarciu zwodzonej przeprawy - elementy mostu, które zostały zakwalifikowane jako nadające się do późniejszego użytku zostały przetransportowane do bazy magazynowej Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni i tam zdeponowane.
Natomiast pontony, stanowiące podpory mostu pontonowego, zezłomowano.

Realizowana jeszcze inwestycja ma przede wszystkim poprawić jakość życia mieszkańców województwa, miasta i gminy. Zgodnie z założeniami powinna też przyczynić się do rozwoju turystyki oraz usług na terenie Wyspy Sobieszewskiej oraz usprawnienia komunikacji pomiędzy lądem a wyspą.

Inwestycję realizuje konsorcjum firm, którego liderem jest spółka Metrostav a.s., partner - Vistal Infrastructure Sp. z o.o. Koszt inwestycji to ponad 59 mln złotych, z czego niemal połowa pochodzi z dofinansowania Ministerstwa Infrastruktury.

bulk_cargo_port_szczecin
Źródło:
gdynia.pl

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.