ew/UMG
We wtorek, 3 grudnia br. w Gdańsku odbyło się uroczyste podsumowanie realizowanego od czerwca do września projektu pn. „Modernizacja toru wodnego do Portu Północnego”.
Konferencję rozpoczęto od wspólnego przejścia plażą w Jelitkowie. Spacer miał na celu zobrazowanie lądowych efektów projektu, a mianowicie poszerzenia plaży, będącego skutkiem zasilenia jej urobkiem z prac pogłębiarskich na torze wodnym.
W zasadniczej części spotkania Uczestnicy zostali powitani przez Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni, kpt.ż.w. Wiesława Piotrzkowskiego, który w nagraniu skierowanym do zebranych powiedział m.in: „Modernizacja przebiegała w sposób sprawny, była zorganizowana zarówno przez służby Urzędu, jak i przez Wykonawcę na najwyższym z możliwych poziomów logistycznych (…) Z jednej strony będziemy mieli teraz możliwość zintensyfikowania ruchu na torze podejściowym, z drugiej uzyskaliśmy szerokie plaże, a w zasadzie w niektórych miejscach je odtworzyliśmy”.
Następnie głos zabrała Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, Z-ca Dyrektora ds. Technicznych, która w swojej prezentacji przedstawiła zadania Urzędu oraz aktualnie realizowane projekty. Drugim prelegentem był Andrzej Małkiewicz, Pełnomocnik Dyrektora Urzędu ds. Realizacji Projektu. Prezentacja ta dotyczyła założeń projektu oraz przebiegu jego realizacji. Jako trzeci wystąpił Michał Gawroński z Firmy Jan De Nul NV, Wykonawcy prac. W swoim materiale zaprezentował mnóstwo ciekawych danych dotyczących projektu, zilustrowanych zdjęciami wykonanymi przed i w trakcie robót. Na zakończenie o założeniach przyjętych dla sztucznego zasilania oraz monitoringu linii brzegowej na odcinkach objętych projektem mówił Piotr Szmytkiewicz, Z-ca Dyrektora Instytut Budownictwa Wodnego Polskiej Akademii Nauk.
Urząd Morski w Gdyni umowę z Wykonawcą, belgijską firma Jan De Nul NV podpisał w styczniu, a czas na wykonanie robót wynosił 18 miesięcy. Jednak dzięki sprawnej organizacji, wyjątkowemu zaangażowaniu Pracowników realizujących zadanie, a także wykorzystaniu do prac czerpalnych największej na świecie pogłębiarki, projekt ukończono znacznie wcześniej (rzeczywiste prace pogłębiarskie trwały 5 miesięcy).
Celem przedsięwzięcia było zmodernizowanie toru wodnego tak, aby zapewnić bezpieczną, dwukierunkową żeglugę:
zbiornikowców o gabarytach: długości 355m; szerokości 60m; zanurzeniu do 15m
kontenerowców o gabarytach: długości 350m; szerokości 45m; zanurzeniu do 15m
mogących wchodzić i wychodzić z Portu Północnego jednocześnie.
Parametry techniczne nowego toru to:
szerokość w dnie 600 m,
całkowita długość pogłębianego toru podejściowego ~6420 m
głębokość techniczna Ht = 18,0 m
Dzięki Inwestycji Urzędu Morskiego w Gdyni, któremu ustawowo powierzono budowę i utrzymywanie infrastruktury zapewniającej dostęp do portów i przystani od strony morza, Port Gdańsk jeszcze bardziej zwiększa swoją atrakcyjność i konkurencyjność na europejskim rynku portowym, co podkreślił w swoim wystąpieniu Łukasz Greinke, Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.
W ramach modernizacji toru wodnego wykorzystano pobierany piaszczysty urobek do sztucznego zasilania brzegu morskiego na skalę dotychczas niespotykaną. Dzięki tym działaniom, plaże w wytypowanych miejscach zostały poszerzone o parędziesiąt metrów, a w niektórych wręcz odtworzone. Celem wykonanych prac, tak jak każdorazowo przy refulacji, była ochrona brzegu morskiego przed erozją, a także ochrona przeciwpowodziowa zaplecza.
Łącznie na plażach Zatoki Gdańskiej oraz północnych nad morzem otwartym odłożono ok. 4 mln3 piasku na odcinku ok. 12km. Tym samym, ochronę brzegu morskiego wzmocniono w następujących miejscach:
Jelitkowo
Jastrzębia Góra/Ostrowo
Kuźnica
Stegna/Sztutowo
Westerplatte
Cypel Helski
Całkowity koszty inwestycji, prowadzonych w ramach projektu „Modernizacja toru wodnego do Portu Północnego w Gdańsku”, wyniósł 161 milionów złotych. Unijne dofinansowanie z Programu Infrastruktura i Środowisko pokryło 85% i wyniosło prawie 137 mln zł.
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek