• <
bulk_cargo_port_szczecin

Mniejszy import rudy żelaza w Chinach mocno uderzył w armatorów masowców capesize

PMK

18.04.2019 21:52 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Mniejszy import rudy żelaza w Chinach mocno uderzył w armatorów masowców capesize

Partnerzy portalu

Mniejszy import rudy żelaza w Chinach mocno uderzył w armatorów masowców capesize - GospodarkaMorska.pl

Rynek przewozów masowych mocno odczuwa długotrwały spadek chińskim importów rudy żelaza, mimo że produkcja stali w tym kraju rośnie - donosi BIMCO.

Chińska produkcja stali wzrosła o 12,6 mln ton (+9,2 proc.) w pierwszych dwóch miesiącach tego roku - wyliczyła chińska agencja China Iron and Steel Association (CISA). W tym samym czasie import żelaza - niezbędnego składnika w procesie produkcji stali - spadł o 5,6 proc., do 10,3 mln ton.

- Od dwóch dekad branża przewozów masowych opiera się na wzroście chińskiej produkcji stali, aby stale pobudzać import morski wysokiej jakości rudy żelaza - z Australii i Brazylii. Ten trend zniknął, a statki capesize działające na rynku spotowym odczuwają mocno tę stratę - powiedział Peter Sand, główny analityk żeglugowy BIMCO.

- Spadek o 10,3 mln ton w chińskim imporcie rudy żelaza oznacza 57 mniej załadowanych w pełni masowców Capesize (180 000 ton) w pierwszych dwóch miesiącach 2019 roku. Jeśli to tempo będziemy widzieć przez cały rok, czekają nas trudne czasy - dodał.

Zmiany w chińskim przemyśle stalowym przesunęły się w kierunku zwiększonego wykorzystania złomu, co oznacza znacznie mniejsze wykorzystanie rudy żelaza i węgla koksowego. Import tego drugiego surowca w Chinach spadł w tym roku o 11,2 proc. (4,9 mln ton).

Indie prześcignęły obecnie Japonię jako drugi co do wielkości producent stali na świecie, produkując zaledwie 12 proc. tego, co w Chinach w okresie styczeń-luty 2019 r. Produkcja stali surowej w Indiach wzrosła tylko o 22 000 ton (+ 0,1%) w tym czasie. Światowa produkcja stali, bez uwzględnienia Chin, spadła o 1,5 proc. (-2,2 mln ton) w pierwszych dwóch miesiącach 2019 roku.

Jeśli chodzi o produkcję stali surowej poza Azją, tylko Bliski Wschód (+0,5 mln ton), Afryka (+0,1 mln ton) i Ameryka Północna (+0,5 mln ton) zwiększyły produkcję.

- Patrząc w przyszłość, ruda żelaza nie będzie już napędzać rynku masowców capesize, tak jak robiła to przez ostatnie dwie dekady. Stawki frachtowe będą mocniej spadać ze względu na wzrost floty niż wcześniej. Dlatego ważne będzie, aby armatorzy nie zwiększali floty, a wręcz ją zmniejszali w najbliższych latach, jeżeli chcą utrzymać równowagę rynkową - podsumował Sand.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.