• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Mniej kontenerów w Gdyni. Port notuje spadek przeładunków

Paweł Kuś

12.10.2015 14:28 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Mniej kontenerów w Gdyni. Port notuje spadek przeładunków

Partnerzy portalu

Mniej kontenerów w Gdyni. Port notuje spadek przeładunków - GospodarkaMorska.pl

O 2,8 proc. spadły przeładunki w Porcie Gdynia przez pierwsze 9 miesięcy obecnego roku. Ogółem obroty portu wyniosły ok. 14,1 mln ton o 200 tys. ton mniej niż w 2014 roku. Główny powodem regresu jest przeniesienie części masy kontenerowej do Gdańska.

- Te wyniki nie są dla nas zaskoczeniem i prawdopodobnie obecny rok zakończymy z nieznacznym spadkiem przeładunków. Pamiętamy jednak, że wciąż będzie to drugi najlepszy rok w historii portu. Przewidujemy wynik przekraczający 18 mln ton – mówi Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Portu Morskiego Gdynia S.A..

Największy spadek port zanotował w przeładunkach drobnicy. Liczba przeładowanych towarów z tej grupy przez pierwsze 9 miesięcy wyniosła ogółem 8,6 mln ton, o 11,4 proc. mniej niż w zeszłym roku (9,6 mln ton). To głównie efekt słabszych przeładunków kontenerami w gdyńskich terminalach: BCT i GCT.

- W końcu zobaczyliśmy pełne efekty odejść znacznej części masy kontenerowej z naszego portu. Armator MSC w ramach aliansu 2M zaczął częściej zawijać do Gdańska. Do tego od sierpnia straciliśmy część kontenerowców sojuszu G6, który rozpoczął zawijać do DCT Gdańsk. Nic dziwnego, że ten rok jest dla nas bardzo trudny – tłumaczy Janusz Jarosiński.

Gdyni ciężko obecnie konkurować z Gdańskiem na rynku kontenerowym, gdyż port wciąż nie jest gotowy na obsługę dużych jednostek. Obrotnica, dzięki której możliwe będzie przyjmowanie w gdyńskim porcie dwukrotnie większych kontenerowców niż obecnie, zostanie oddana do użytku prawdopodobnie za około dwa lata. Potrzebne jest także pogłębienie dna morskiego do 16 metrów.

- W styczniu planujemy ogłosić przetarg na budowę obrotnicy, a sam proces jej powstawania potrwa ok. 18 miesięcy. Gdy ta inwestycja zostanie wykonana, liczymy na pozyskanie nowych linii oceanicznych i mocniejszą konkurencją z Gdańskiem – zapowiada prezes ZMPG.

W Gdyni zanotowano także spadek przeładunków węgla 1,5 do 1,1 mln ton. Spadł bowiem import i eksport tego surowca w Polsce, głównie ze względu na politykę antywęglową Unii Europejskiej oraz niskiego kursu rubla, co czyni rosyjski węgiel bardzo tanim.

- Import węgla praktycznie zanikł w naszym porcie, przeładunki są efektem polskiego węgla. Nie zapowiada się żeby do końca roku sytuacja miała się zmienić, chyba że nasz kraj nawiedzi sroga zima – mówi Janusz Jarosiński.

Gdyni udało się prawie w całości zrekompensować te straty przeładunkami zbóż, których przeładowano w porcie 2,9 mln ton (1,9 mln ton w zeszłym roku). Tak wysoki wynik to efekt inwestycji, w tym ukończenia przeprowadzonej przebudowy Nabrzeża Szwedzkiego, co umożliwia obsługę największych statków klasy panamax, o zanurzeniu do 13 m. Duży wpływ na wzrost przeładunków zbóż miało też oddanie do użytku nowego magazynu na Nabrzeżu Śląskim. Magazyn o pojemności 60 tys. ton stanowi zasadniczą część bazy paszowo - zbożowej na terenie MTMG - Morskiego Terminalu Masowego Gdynia. W ubiegłym roku w Gdańsku swoje zaplecze rozbudował również terminal GBT. 5 nowych zbiorników o pojemności 3500 ton każdy zwiększyły zdolności przeładunkowe uruchomionego w 2013 roku terminalu.

- Osiągnięte wyniki oraz kolejne inwestycje umacniają Gdynię na pozycji lidera obsługi zbóż i pasz wśród polskich portów - podkreśla Janusz Jarosiński.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.