• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Lubelskie: W PKP LHS otwarto nowoczesne centrum sterowania ruchem

pc

05.03.2018 15:38 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Lubelskie: W PKP LHS otwarto nowoczesne centrum sterowania ruchem

Partnerzy portalu

Lubelskie: W PKP LHS otwarto nowoczesne centrum sterowania ruchem - GospodarkaMorska.pl

Nowoczesne lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym uruchomiła na stacji Zamość Bortatycze spółka PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa, zarządzająca linią kolejową od Hrubieszowa w Lubelskiem do Sławkowa na Śląsku.

Nowe centrum sterowania - otwarte uroczyście w poniedziałek - usprawni ruch na 47-kilometrowym odcinku LHS w woj. lubelskim, od stacji Zamość Bortatycze do stacji Werbkowice. Przyczyni się do zwiększenia przepustowości i bezpieczeństwa linii.

„Otwarcie nowego centrum sterowania to pierwszy krok w kierunku automatyzacji całej trasy (…) Dzięki komputerowemu systemowi sterowania w Zamościu podnieśliśmy bezpieczeństwo pracowników, skróciliśmy o ok. 200 minut dziennie czas odprawy pociągów, a tym samym zwiększyliśmy przepustowość linii” – powiedział prezes PKP LHS Zbigniew Tracichleb.

Nowy komputerowy system sterowania usprawni pracę dyżurnego ruchu - nastawianie zwrotnic, sygnałów, monitorowanie ruchu pociągów. „System zastąpił poprzednie najprostsze urządzenia, gdzie do każdej zwrotnicy, żeby zmienić jej położenie, trzeba było pójść piechotą, ręcznie przełożyć, wrócić i zameldować, że jest przełożona i pociąg może jechać. Dziś jest to tak proste, jak kliknięcie myszką” – powiedział dziennikarzom Kazimierz Frąk prezes Zakładów Automatyki Kombud, które wykonały system.

„To najnowocześniejsze urządzenie, o poziomie światowym, zbudowane całkowicie w Polsce, przez polskich inżynierów i techników, od pomysłu poprzez wykonanie i zainstalowanie” - zaznaczył Frąk.

Na stacji Zamość Bortatycze zbudowano także nowy dwupiętrowy budynek nastawni, o łącznej powierzchni 430 m kw., czyli czterokrotnie większej od powierzchni poprzedniego budynku. Pomieszczenie dyżurnych ruchu znajduje się na wysokości 12 metrów, jest odpowiednio oszklone, co przy dobrej pogodzie zapewnia widoczność na ok 1,2 tys. m. Ponadto na stacji zamontowano też m.in. system monitoringu, nowe oświetlenie.

Modernizacja stacji Zamość Bortatycze z nowym systemem sterowania kosztowała 24 mln zł. Jest elementem większego projektu inwestycyjnego o łącznej wartości 300 mln zł. Obejmuje on także przebudowę układu torowego na stacji Zamość Bortatycze, budowę nowej mijanki Zamość-Majdan, rozbudowę stacji Hrubieszów. Zmodernizowana będzie stacja Sławków na Śląsku (gdzie kończy się linia szerokotorowa); tam także powstaje lokalne centrum sterowania.

Projekt ten w części będzie sfinansowany z kredytu udzielonego przez Europejski Bank Inwestycyjnym w wysokości 121 mln zł.

Do 2025 r. spółka PKP LHS planuje realizację inwestycji za ponad 800 mln zł, dotyczących modernizacji infrastruktury i taboru. Mają to być m.in. modernizacja posiadanych przez spółkę lokomotyw, co pochłonie około 100 mln zł, budowa terminala kontenerowego w Woli Baranowskiej na Podkarpaciu za 200 mln zł oraz unowocześnienie stacji Sędziszów w Świętokrzyskiem, które będzie kosztowało około 100 mln zł.

PKP LHS zarządza linią szerokotorową o długości około 400 km, świadczy usługi przewozowe oraz logistyczno-spedycyjne. Umożliwia transport towarów bez konieczności ich przeładunku na wschodniej granicy.

Jak podaje spółka, jest ona najbardziej efektywnym towarowym przewoźnikiem kolejowym w Polsce. W ubiegłym roku przewiozła ponad 10 mln ton towarów, o 100 tys. ton więcej niż w poprzednim i o ponad 400 tys. ton więcej w porównaniu do 2015 r. Tylko w styczniu 2018 r. spółka przewiozła ponad milion ton towarów.

Największy wzrost w 2017 r. dotyczył przewozów węgla kamiennego, ale więcej także przewieziono minerałów surowych i przetworzonych, w tym soli drogowej oraz minerałów wapiennych i kwarcytu, których przewozy realizowane są na potrzeby przemysłu hutniczego w Polsce i na Ukrainie. Spółka odnotowała również zwiększony import pasz dla zwierząt oraz eksport nawozów mineralnych.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.