• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Łomża: Podpisano umowę na budowę zasadniczej części obwodnicy miasta

pc

11.10.2018 15:28 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Łomża: Podpisano umowę na budowę zasadniczej części obwodnicy miasta

Partnerzy portalu

Łomża: Podpisano umowę na budowę zasadniczej części obwodnicy miasta - GospodarkaMorska.pl

Prawie 526 mln zł będzie kosztować projekt i budowa zasadniczej części obwodnicy Łomży, czyli 13-kilometrowego odcinka od węzła Łomża - Zachód do węzła Kolno przyszłej trasy S61 Via Baltica. W czwartek w Łomży z udziałem ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka podpisano umowę w tej sprawie.

Minister Adamczyk podkreślał, że czas działania polityków ws. Via Baltica się skończył, "w sposób właściwy wypełnili swoją rolę"; zaczął się czas pracy budowniczych, inżynierów, potem przyjdzie czas użytkowników dróg, których marzeniem są drogi podobne do tych w innych krajach zachodnich.

W spotkaniu wzięli także udział kandydaci PiS z regionu w najbliższych wyborach. Adamczyk mówił, że liczy na to, że samorządowcy będą składać wniosek do nowego funduszu budowy dróg samorządowych. Przypomniał, że w ramach tego funduszu na drogi samorządowe ma być 6 mld zł.

"Zrobimy wszystko, żeby te drogi były bezpieczne, żeby najmniej chronieni użytkownicy ruchu, jakimi są piesi, rowerzyści, ale także ci, którzy na co dzień samochodem dojeżdżają do pracy, (...) żeby mieli pewność, i ich najbliżsi, że wrócą zdrowo i cało do domu" - mówił Adamczyk.

Wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski podziękował wszystkim zaangażowanym za wysiłek w przygotowanie do budowy Via Baltica. Zaznaczył, że wszystkie decyzje podejmowane przez ministerstwo infrastruktury owocują konkretnymi działaniami, jako przykład podał obwodnicę Szczuczyna. „Wczoraj miałem okazję podpisać decyzję o realizacji drugiej nitki obwodnicy” – mówił Paszkowski i dodał, że niebawem zostanie oddana do użytku także obwodnica Suwałk.

Kandydatka PiS na prezydenta Łomży Agnieszka Muzyk zaznaczyła, że na budowę obwodnicy miasta mieszkańcy czekali ok. 30 lat. Dodała, że dzięki szybkiej komunikacji Łomża dostanie impuls do rozwoju. „Mam nadzieję, że dzięki udrożnieniu komunikacji w mieście pojawią się inwestorzy, a w ślad za nimi będą potrzebne młode, wykwalifikowane kadry. Dzięki szybkiej komunikacji Łomża będzie bliżej” – powiedziała. Poseł PiS Lech Kołakowski dodał, że w planach rządu jest także przywrócenie połączeń kolejowych z Łomżą.

Alfonso Toto, prezes TOTO S.p.A. Construzioni Generali - firmy, która jest wykonawcą inwestycji podkreślił, że jego spółka jest obecna na rynku polskim od trzech lat i budowa obwodnicy Łomży będzie drugą inwestycją realizowaną w Polsce. Jako spółka nauczyliśmy się tu pracować i zrobimy wszystko, aby w jak najkrótszym czasie zakończyć tę inwestycję” – powiedział.

Za realizację inwestycji odpowiada białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Włoska firma TOTO S.p.A. Construzioni Generali została wybrana w drodze przetargu.

Umowa na główny fragment obwodnicy Łomży to ostatnia z umów na realizację wszystkich odcinków trasy Via Baltica od Ostrowi Mazowieckiej do granicy z Litwą w Budzisku. Via Baltica to korytarz transportowy, który ma łączyć kraje nadbałtyckie z Europą zachodnią.

Jak poinformowała GDDKiA, w ramach podpisanej w czwartek umowy powstanie 13 km dwujezdniowej drogi ekspresowej - po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m w każdą stronę, pasy awaryjne oraz tzw. pas rozdzielający o szerokości 5 m. Kontrakt zawiera również budowę nowego mostu na rzece Narew o długości 1,2 km. Obwodnica będzie omijać Łomżę od północnego-zachodu - poinformowała GDDKiA w Białymstoku.

Minister Andrzej Adamczyk przypomniał, że deklaracja o budowie Via Baltica była złożona w 2016 r. przez premier Beatę Szydło, teraz obietnice rządu są realizowane. Powiedział, że ta trasa to jeden z elementów "rusztu komunikacyjnego kraju", który jest realizowany. "Potwierdziliśmy, że dotrzymujemy słowa, że rząd PiS, rząd Zjednoczonej Prawicy dotrzymuje słowa" - powiedział.

Adamczyk mówił, że w 2017 r. rząd zwiększył do 135 mld zł fundusz dróg krajowych i to pozwoliło "zaprogramować, zaprojektować" kolejne drogi krajowe, ekspresowe, "bardzo oczekiwane", tak jak Via Baltica. Adamczyk powiedział, że w 2021 r. dotychczasowa droga, która jest bardzo "niebezpieczną" przejdzie do historii, a stanie się drogą "przewidywalną, komfortową, nowoczesną". "Bo takie muszą być i takie są w części i takie są realizowane polskie drogi" - powiedział minister infrastruktury.

Drogowcy przypominają, że 220 km drogi S61 - od Ostrowi Mazowieckiej wraz z już istniejącą obwodnicą Augustowa - to zasadnicza część szlaku komunikacyjnego Via Baltica. Resztę tej trasy w Polsce stanowi ponad 100 km odcinek drogi S8 od węzła Powązkowska w Warszawie do końca obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej - przypomina w komunikacie prasowym białostocki oddział GDDKiA.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.