• <
bulk_cargo_port_szczecin

Łódzkie: Podpisano umowę na budowę odcinka A1 Piotrków Trybunalski-Kamieńsk

pc

18.04.2019 15:46 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Łódzkie: Podpisano umowę na budowę odcinka A1 Piotrków Trybunalski-Kamieńsk

Partnerzy portalu

Łódzkie: Podpisano umowę na budowę odcinka A1 Piotrków Trybunalski-Kamieńsk - GospodarkaMorska.pl

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała w czwartek umowę na budowę ostatniego brakującego odcinka autostrady A1 między Piotrkowem Trybunalskim a Kamieńskiem w Łódzkiem. Realizacja całej inwestycji o kilka godzin skróci przejazd z Trójmiasta do południowej granicy kraju.

Zawarty ze zwycięzcą przetargu, firmą Mirbud SA, kontrakt dotyczy odcinka B nierealizowanej dotąd części autostrady A1 między podłódzkim Tuszynem a Częstochową. Obejmuje on budowę 24,2 km trasy między Piotrkowem Trybunalskim a Kamieńskiem. To ostatni z czterech inwestycyjnych odcinków A1 w Łódzkiem, który dotąd nie był skierowany do realizacji.

"To ostatni etap; zapinamy realizację inwestycji na autostradzie A1 na terenie całego kraju. (…) Cieszę się bardzo, że beneficjentem tego przetargu jest polska firma i cieszę się, że zmieściliśmy się w wartościach kosztorysowych. Życzę wykonawcy, inżynierom, żeby w trakcie realizacji nie wydarzyło się nic szczególnego, co wpłynęłoby na wydłużenie czasu realizacji" – powiedział podczas czwartkowej uroczystości w Woli Krzysztoporskiej (Łódzkie) szef resortu infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Minister dodał, że A1 jest najważniejszą autostradą w Polsce, ponieważ pozwoli ona dojechać w ciągu pięciu godzin z Trójmiasta do południowej granicy kraju z Czechami. "To wielkie ułatwienie, które w sposób zdecydowany podniesie konkurencyjność portów Trójmiasta poprzez zwiększenie dostępności do nich. Ale to przede wszystkim bezpieczne, komfortowe drogi nie tylko dla samochodów ciężarowych, ale również dla samochodów osobowych. To zmniejszenie liczby wypadków w Polsce, które są dla nas zmorą" – zaznaczył Adamczyk.

Poinformował, że powstająca część autostrady A1 będzie miała po trzy pasy w każdym kierunku z dodatkowym pasem awaryjnym, co – jak wskazał minister – jest odpowiedzią na wyzwania XXI wieku.

Obecny na uroczystości minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński podkreślił, że dobre połączenie drogowe Łodzi ze Śląskiem jest brakującym ogniwem w głównej sieci transportowej kraju. "Chcemy zapewnić połączenia pomiędzy najważniejszymi ośrodkami gospodarczymi naszego kraju. Łączymy Trójmiasto z Łodzią i Śląskiem. Zależy nam, żeby wykorzystać potencjał gospodarczy naszego kraju dla dobra naszych obywateli. Do tego potrzebujmy dobrego, bezpiecznego systemu transportowego zapewniającego dobre warunki do przemieszczania towarów i osób" – mówił.

Rzeczniczka rządu Joanna Kopcińska dodała, że bezpieczeństwo na drogach to jedno z wyzwań rządu. Jak mówiła, budowa autostrady A1 oznacza możliwość bezpiecznego, szybkiego dotarcia z północy na południe kraju. "Z takim rozmachem nie budowano do tej pory dróg. Bardzo cieszy nas, że ten proces postępuje w tak szybkim tempie" – zapewniła.

Wartość zawartego w czwartek kontraktu to 857 mln zł brutto. W jego ramach wykonawca ma opracować projekt, a następnie wybudować nową trasę w śladzie obecnej drogi krajowej nr 1 pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Kamieńskiem (24,2 km). To najdłuższy fragment ze wszystkich czterech powstających na terenie woj. łódzkiego (ich łączna długość to 64 km). Po przebudowie droga będzie miała trzy pasy ruchu w miejsce obecnych dwóch, a nawierzchnia będzie betonowa, a nie bitumiczna, jak dotychczas, co zdecydowanie wydłuży jej żywotność. Znikną wszystkie jednopoziomowe skrzyżowania, co poprawi bezpieczeństwo.

Na całym odcinku powstaną 72 obiekty inżynierskie: w tym węzeł drogowy, 16 wiaduktów autostradowych, trzy mosty i kładka dla pieszych. Zrealizowane zostaną również urządzenia ochrony środowiska oraz trzy miejsca obsługi podróżnych: w Siomkach, Woli Krzysztoporskiej i Danielowie.

Wykonawca na realizację przedsięwzięcia ma 32 miesiące, w tym 10 miesięcy na projekt, resztę na roboty budowlane. W przypadku prac budowlanych wyłączone są okresy zimowe od 15 grudnia do 15 marca.

"Możemy zapewnić, że ta realizacja odbędzie się w terminach umownych. Planowanie zakończenie inwestycji to 2023 rok. To brzmi odlegle, ale to 25 kilometrów drogi z różnego rodzajami kolizjami oraz budową obiektów inżynierskich" – przyznał prezes Mirbud SA Jerzy Mirgos.

Realizacja tego fragmentu pozwoli ukończyć budowę autostrady A1. Wcześniej GDDKiA w Łodzi wyłoniła wykonawców oraz podpisała z nimi umowy na budowę trzech pozostałych odcinków w Łódzkiem. Fragment A (od Tuszyna do węzła Piotrków Trybunalski - 15,9 km) za 478,9 mln zł brutto zrealizuje konsorcjum firm Budimex - Strabag. Te same firmy za 573,1 mln zł brutto wybudują odcinek C (od węzła Kamieńsk do węzła Radomsko - 16,7 km), a odcinek D (od Radomska do granicy z woj. śląskim - 7 km) za 338,25 mln zł brutto wykona firma PUT Intercor. Te fragmenty trasy, zgodnie z zawartymi kontraktami, mają być gotowe w 2022 r. Pierwsze roboty rozpoczęły się w marcu i kwietniu br.

Bardziej zaawansowane są prace na fragmentach trasy w woj. śląskim. W tym roku oddane do ruchu mają zostać trzy odcinki między Częstochową a Pyrzowicami o łącznej długości 36,6 km. W budowie jest także odcinek E między granicą woj. łódzkiego i obwodnicą Częstochowy.

A1 jest jedyną polską autostradą o przebiegu południkowym, przecinającą całe terytorium kraju. Jednocześnie stanowi ona część Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) oraz priorytetowego projektu "Autostrada Gdańsk-Brno/ Bratysława-Wiedeń". Po zakończeniu budowy trasa utworzy główny szlak komunikacyjny łączący Trójmiasto z Czechami w Gorzyczkach, prowadząc przez okolice Torunia, Łodzi i Katowic. Ma też ułatwić dostęp do polskich portów transportom z Czech, Słowacji czy Węgier, a w efekcie rozwój rodzimej gospodarki.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.