PMK
Łączna pojemność wycofanych ze służby kontenerowców w ciągu najbliższych tygodni osiągnie rekordową liczbę 3 mln TEU – przewiduje agencja Alphaliner.
Po wycofaniu ponad 250 rejsów w drugim kwartale agencja prognozuje, że kolejne odstawienia statków posuną bezczynną flotę do poziomu dwa razy większego niż podczas globalnego kryzysu finansowego w 2009 roku.
- Żaden segment rynku nie zostanie oszczędzony, z ogłoszonymi ograniczeniami przepustowości na prawie wszystkich kluczowych trasach - ostrzega Alphaliner.
- Podczas gdy większe statki zastąpią mniejsze jednostki na pozostałych serwisach, przewoźnicy będą zmuszeni do wycofania ze służby dużej liczby tonażu. Wpłynie to na wszystkie segmenty kontenerowców w nadchodzących tygodniach – dodaje.
Oprócz głównych szlaków azjatycko-europejskich i transpacyficznych przewoźnicy zmniejszyli również przepustowość na trasach transatlantyckich, Ameryki Łacińskiej, Bliskiego Wschodu, subkontynentu indyjskiego, Afryki i Oceanii. Jeden armator powiedział wczoraj portalowi The Loadstar, że spodziewa nasilenia tego trendu w ciągu następnych kilku tygodni.
Sojusz THE Alliance opublikował dziś szczegóły dotyczące odwołanych rejsów na szlakach z Azji do Europy Północnej, Azji i Morza Śródziemnego oraz tras transpacyficznych w maju i czerwcu, „w odpowiedzi na mniejszy popyt na rynku”.
Natężenie odwołanych rejsów przez sojusze już zaczyna wpływać na rynek czarterowy kontenerowców, ponieważ przewoźnicy spieszą się z rozładunkiem jak największej ilości wyczarterowanych statków.
- W przypadku rynku czarterowego zmniejszający się popyt będzie oznaczał rosnącą liczbę bezrobotnych statków, a przewoźnicy będą dążyć do ponownego dostarczenia tonażu, ilekroć będzie to możliwe, w celu dostosowania swoich zdolności do zmniejszonej ilości ładunków. W rezultacie oczekuje się, że stawki czarterowe będą bardzo niskie, szczególnie w przypadku większych jednostek – poinformował Alphaliner.
Dzienne stawki wynajmu spadły we wszystkich sektorach o około 10%. W szczególności statki o bardzo dużych rozmiarach 7500-11,000 TEU okazały się popularne wśród przewoźników szukających zastępczego tonażu. Obecnie są one często oznaczane jako „wyprzedane” przez brokerów kontenerowców.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych