ew
Działania firmy ForSea (dawniej HH-Ferries), która w ostatnim czasie zainwestowała znaczące środki w modernizację swojej floty, przyniosły efekty. Przewoźnik pochwalił się, że poziom emisji w rejonie cieśniny Sund udało mu się zmniejszyć o połowę.
Tak dobre wyniki to przede wszystkim zasługa konwersji dwóch promów, które obsługują popularne połączenie Helsingør-Helsingborg. Przypomnijmy, że po zakończeniu podzielonej na kilka faz modernizacji obie jednostki stały się promami elektrycznymi – obecnie są największymi na świecie statkami, które napędzane są w ten sposób. Trasa Helsingborg-Helsingør stała się zaś pierwszym na świecie połączeniem promowym o wysokim stopniu intensywności, gdzie do obsługi wykorzystywane są jednostki elektryczne.
Wykonana przez firmę analiza porównawcza wykazała właśnie, że dzięki zmianie, jaką przeszły promy Aurora i Tycho Brahe, emisja CO2 oraz innych szkodliwych substancji, związana z działalnością operacyjną przewoźnika, spadła w porównaniu z poprzednim rokiem o połowę. Armator szacuje, że dzięki tej modernizacji do atmosfery przedostało się o 4500 ton CO2 mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.
„Wykonywanie operacji przy pomocy baterii przez dwa najważniejsze promy okazało się sukcesem” - powiedział Johan Röstin z ForSea, podsumowując pierwsze miesiące eksploatacji promów po rewolucyjnej zmianie. „Konieczne były tylko niewielkie korekty w okresie rozruchu, ale wszystko to działo się niemal bez żadnych zakłóceń. Korzyści dla środowiska są oczywiste”.
Na pokładzie każdego z promów znajduje się 640 baterii. Każda z nich waży 90 kilogramów. Łączna pojemność baterii zamontowanych na każdej z jednostek wynosi 4160 kWh. W trakcie jednej przeprawy zużycie sięga 1175 kWh. Nie ma zatem najmniejszego ryzyka, że w trakcie rejsu dojdzie do ich wyczerpania.
Zmiany, jakie przeszła w ostatnim czasie firma ForSea, to jednak nie tylko korzyści dla środowiska, ale także dla pasażerów, którzy – jak podkreśla przewoźnik – mogą teraz podróżować w znacznie przyjemniejszych warunkach – przy ograniczonym poziomie hałasu i bez obecności dymu.
Inwestycja związana z przebudową promów była najdroższą w historii firmy. Nakłady przeznaczone na transformację sięgnęły 300 milionów koron szwedzkich (29 milionów euro). 120 milionów koron (11,5 miliona euro) wyniosło dofinansowanie ze środków unijnych.
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych
Rozpoczęła się decydująca faza realizacji Morskiego Terminala Przeładunkowego