• <
bulk_cargo_port_szczecin

Konsorcjum budujące port głębokowodny w Gruzji oskarża władze o sabotaż

gm24

15.10.2019 19:05 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Konsorcjum budujące port głębokowodny w Gruzji oskarża władze o sabotaż

Partnerzy portalu

Konsorcjum budujące port głębokowodny w Gruzji oskarża władze o sabotaż - GospodarkaMorska.pl

Konsorcjum budujące głębokowodny port w Anaklii nad Morzem Czarnym w Gruzji oskarżyło we wtorek władze w Tbilisi o sabotowanie projektu. Budowa portu stała się obiektem politycznych spekulacji - pisze Reuters.

Przetarg na budowę portu wygrało Anaklia Development Consortium (ADC); kontrakt z rządem Gruzji podpisano w 2016 roku, a koszt budowy oszacowano na 2,5 mld dolarów.

Konsorcjum, które do tej pory zainwestowało w projekt 70 mln USD, w sierpniu zostało opuszczone przez jednego z jego głównych partnerów, amerykański Conti International. Władze w Tbilisi zażądały, by konsorcjum znalazło firmę na miejsce amerykańskiego partnera do 15 października.

Minister rozwoju regionalnego i infrastruktury Gruzji Maja Ckitiszwili oświadczyła we wtorek, że w przypadku niezrealizowania przez konsorcjum swoich zobowiązań rząd ma prawo do rozwiązania umowy. Wskazała, że konsorcjum przedstawiło w przekazanym władzom dokumencie dwóch inwestorów - przedsiębiorstwo z kapitałem z Hongkongu i Kazachstanu i firmę z Holandii. "Niestety nie mamy prawa ujawniać szczegółów dokumentu, ale powiem, że nie ma w nich konkretnych wizji i planów w sprawie realizacji projektu (...)" - podkreśliła.

"Zamiast wspierania tego projektu, rząd sabotował go miesiącami i tygodniami" - powiedział później na konferencji prasowej dyrektor generalny konsorcjum Lewan Achwlediani. Dodał, że konsorcjum przyciągnęło dwóch nowych zagranicznych inwestorów, ale rząd nie przyjął ich ofert.

Powiedział też, że władze prowadziły "nagonkę" na założycieli konsorcjum - Mamukę Charadzego i Badri Dżaparidzego. Wskazał również, że w maju ogłoszono plany rozbudowy portu w mieście Poti. "Te działania osłabiły gotowość naszych inwestorów, którym urzędnicy otwarcie mówili, że projekt nie jest korzystny z komercyjnego punktu widzenia" - zaznaczył dyrektor, cytowany przez portal Echo Kawkaza. "Według mnie po tych wszystkich wydarzeniach żaden poważny inwestor nie będzie wiązać się z tym projektem i w rezultacie będzie wstrzymany" - dodał.

Projekt jest popierany przez USA i Unię Europejską. Eksperci, na których powołuje się Reuters, twierdzą, że dla Waszyngtonu port głębokowodny w dążącej do członkostwa w NATO Gruzji to szansa na wysłanie amerykańskich dużych okrętów marynarki wojennej bliżej Rosji. Inne porty w Gruzji nie są na tyle głębokie, by wpłynęły do nich takie okręty.

"Stany Zjednoczone traktują ten projekt jako kolejny bardzo ważny strategiczny port na Morzu Czarnym. To część natowskiej koncepcji bezpieczeństwa na Morzu Czarnym" - powiedział agencji Reutera analityk Lewan Bodzaszwili.

Eksperci i przedstawiciele konsorcjum zwracają uwagę, że z ukończenia budowy portu nie byłaby zadowolona Rosja. "Anaklia z pewnością będzie konkurować z portem w Noworosyjsku, gdyż to jest alternatywna brama do Azji Centralnej" - powiedział drektor Achwlediani.

Lokalne media pisały, że na Gruzję naciskały w tej sprawie Chiny, które próbowały odsunąć amerykańskich inwestorów i zamienić ich swoimi państwowymi przedsiębiorstwami.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.