• <
bulk_cargo_port_szczecin

Koniec prac budowlanych na terminalu LNG w Świnoujściu

12.10.2015 16:46 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Koniec prac budowlanych na terminalu LNG w Świnoujściu

Partnerzy portalu

Koniec prac budowlanych na terminalu LNG w Świnoujściu - GospodarkaMorska.pl

Zakończone zostały prace budowlane na terminalu LNG w Świnoujściu. Instalacja weszła w fazę rozruchu. Premier Ewa Kopacz oraz Andrzej Czerwiński, minister Skarbu Państwa poinformowali o tym podczas wizyty w Świnoujściu.

– Ten terminal jest nie tylko pierwszą taką inwestycją w Polsce, ale również jedyną w tej części Europy. Dziś jesteśmy w 90 proc. niezależni od dostaw gazu z kierunku wschodniego, a za kilka miesięcy, po rozruchu terminalu osiągniemy pełną niezależność. Ta niezależność przynosi również możliwość negocjowania ceny gazu  – powiedziała Ewa Kopacz.

Pierwszy statek ze skroplonym gazem ma wpłynąć do świnoujskiego terminalu między 11 a 17 grudnia br.

– Zakończyliśmy budowę dużego przedsięwzięcia. Zaczynamy rozruch. Ta inwestycja, która może być rozbudowana o trzeci zbiornik, daje Polsce silną pozycję i możliwość stania się hubem gazowym dla Europy Środkowo-Wschodniej – powiedział Andrzej Czerwiński.

Prezes Polskiego LNG Jan Chadam przekazał na ręce premier Ewy Kopacz certyfikat zakończenia montażu systemów krytycznych w terminalu LNG w Świnoujściu.  Certyfikat został podpisany przez wykonawcę i inwestora terminalu w piątek, 9 października. Tym samym, potwierdzono zakończenie kluczowych prac budowlanych w ramach inwestycji.

Trwa proces rozruchu, który ostatecznie umożliwi przyjęcie pierwszej dostawy skroplonego gazu ziemnego z Kataru. W ramach procesu rozruchu, główne obiekty terminalu, czyli zbiorniki LNG, przechodzą obecnie proces suszenia i tzw. inertyzacji, czyli całkowitej redukcji tlenu w instalacji. Wykorzystanych w tym procesie zostanie ponad 800 tysięcy metrów sześciennych gazu obojętnego, jakim jest azot. Temperatura w zbiornikach wynosi obecnie - 20 stopni Celsjusza. Azot, tym razem w formie ciekłej, posłuży także do wstępnego schładzania rurociągów do temperatury -130 stopni. Zbiorniki do tej temperatury zostaną natomiast schłodzone za pomocą oparów z LNG już po przypłynięciu pierwszego metanowca.

Generalny wykonawca terminalu LNG w Świnoujściu, na mocy podpisanego we wrześniu br. aneksu do umowy, zobowiązał się odebrać pierwszą dostawę LNG w grudniu tego roku. Gaz z pierwszej dostawy posłuży do testów w warunkach rzeczywistych - rozruchu technologicznego, w skład którego wchodzą m.in. takie procesy, jak schłodzenie, stabilizacja pracy instalacji czy przeprowadzenie ruchu próbnego całego terminalu. Gaz z pierwszej dostawy, po przeprowadzeniu wszystkich prób, zostanie wtłoczony do sieci przesyłowej i trafi do polskich odbiorców. Druga dostawa LNG do Świnoujścia, która zapewni gaz na pozostałe próby eksploatacyjne, zostanie przeprowadzona w pierwszym kwartale przyszłego roku. Komercyjna eksploatacja terminalu LNG będzie możliwa w drugim kwartale, po pozyskaniu wszystkich niezbędnych decyzji administracyjnych i podpisaniu protokołu odbioru do użytkowania.

Terminal do odbioru skroplonego gazu ziemnego (LNG) w Świnoujściu umożliwi odbiór gazu ziemnego drogą morską praktycznie z dowolnego kierunku na świecie. Początkowa zdolność regazyfikacyjna wyniesie 5 mld m3 i odpowiadać będzie ok. jednej trzeciej polskiego zapotrzebowania na gaz ziemny. Analizowana jest możliwość rozbudowy mocy terminalu o połowę – do 7,5 mld m3 rocznie, co stanowi połowę rocznego zapotrzebowania na gaz w Polsce. Świnoujski terminal będzie jedyną tej wielkości instalacją w Europie Środkowo – Wschodniej.

Inwestycja jest ważnym elementem budowy bezpieczeństwa energetycznego Polski. Razem z nowymi gazociągami, interkonektorami, podziemnymi magazynami i własnym wydobyciem, tworzy mocny fundament niezależności gazowej naszego kraju. Jest elementem strategii zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego Polski.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.