pc/Port Gdynia/LOTOS
Kolejne bunkrowanie LNG w Porcie Gdynia. W nocy z 4/5 kwietnia bunkrowany był statek Greenland należący do skandynawskiego armatora. To pierwsza w historii jednostka przeznaczona do przewozu ładunków suchych zasilana LNG. Do Gdyni ze Świnoujścia dostarczono 2 cysterny skroplonego gazu ziemnego.
– Bunkrowania LNG to znak, że istnieje realny rynkowy popyt ze strony armatorów na tę usługę oraz, że kierunek działań obrany przez ZMPG przyczynia się do podniesienia konkurencyjności Portu Gdynia – poinformował Port Gdynia na facebookowym profilu.
Operację bunkrowania zrealizowały Grupa LOTOS oraz PGNiG. LNG jest gazem ziemnym w ciekłym stanie skupienia, uzyskanym dzięki schłodzeniu go do temperatury ok. -162 st. C. To obecnie jedno z najbardziej ekologicznych paliw, które może być wykorzystywane m.in. w przemyśle, transporcie kołowym oraz w żegludze.
Zgodnie z dyrektywą w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, najpóźniej do końca 2025 roku porty morskie w Polsce zobligowane są do zapewnienia usługi bunkrowania LNG. W przypadku Polski mają to być: Gdańsk, Gdynia, Szczecin oraz Świnoujście.
Trójmiejskie porty wdrażając usługę bunkrowania LNG odpowiadają na potrzeby rynku, który z uwagi na obostrzenia wynikające z norm emisyjnych, bardzo szybko zmienia stosowane w transporcie morskim technologie. LNG jako ekologiczne paliwo podczas spalania emituje do atmosfery mniej szkodliwych zanieczyszczeń niż np. węgiel. Kolejną zaletą LNG jest możliwość skraplania gazu ziemnego w LNG, w wyniku czego jego objętość zmniejsza się około 600 razy, co prowadzi do zmniejszenia kosztów magazynowania i transportu tego gazu.
Statki zasilane skroplonym gazem ziemnym LNG coraz częściej opuszczają stocznie, co stanowi poważne wyzwanie dla portów w zakresie obsługi tych jednostek. Obecnie trójmiejskie porty zapewniają bunkrowania statków LNG sposobem autocysterna-statek. W przyszłości pojawi się również alternatywa w postaci mobilnego punktu bunkrowania w technologii ship-to-ship.
LNG będzie zyskiwać na popularności także ze względu na przyjęcie tzw. dyrektywy siarkowej. Komisja Europejska planuje do 2050 r. całkowicie wyeliminować emisje pochodzące z transportu morskiego. Dla Europy Środkowo-Wschodniej oznacza to normy bardziej restrykcyjne niż w innych częściach świata. Tzw. dyrektywa siarkowa nakłada na armatorów, których statki pływają po obszarze SECA (Sulphur Emission Control Areas), m.in. po Bałtyku i Morzu Północnym, obowiązek wykorzystywania paliw o zawartości siarki nieprzekraczającej 0,1%.
Cementowiec Greenland ma 109,65 m długości, 14,99 m szerokości i 7,1 m zanurzenia. Jednostka została zbudowana w 2015 r. w holenderskiej stoczni Ferus Smit. Statek pływa pod holenderską banderą. Jej wlaścicielem jest norweska firma JT Cement AS.
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych
Rozpoczęła się decydująca faza realizacji Morskiego Terminala Przeładunkowego