• <
bulk_cargo_port_szczecin

Kładka na Wyspę Spichrzów. W czerwcu na Motławie pojawi się gotowa konstrukcja

Kamila Grzenkowska/gdansk.pl

08.05.2019 03:25 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Kładka na Wyspę Spichrzów. W czerwcu na Motławie pojawi się gotowa konstrukcja

Partnerzy portalu

Kładka na Wyspę Spichrzów. W czerwcu na Motławie pojawi się gotowa konstrukcja - GospodarkaMorska.pl

Na północnym cyplu Wyspy Spichrzów powstają kolejne obiekty. W ich sąsiedztwie budowana jest z kolei obrotowa kładka, która połączy gdańską wyspę z traktem spacerowym Głównego Miasta. Inwestor chce zakończyć inwestycję jeszcze w czerwcu, przed rozpoczęciem wakacyjnego żeglarskiego sezonu.

Kładka, która połączy Główne Miasto z Wyspą Spichrzów powstaje na wysokości ul. Św. Ducha. Jest jedną z inwestycji realizowanych w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego przez spółkę Granaria Development Gdańsk, która zabudowuje północny cypel gdańskiej wyspy.

Jan Kurbiel z GDG podkreśla, że prace przy budowie kolejnej kładki na Motławie przebiegają bardzo intensywnie.

- Robimy obramowania pod kładkę na obu "końcówkach", czyli po stronie Długiego Pobrzeża, jak i północnego cypla wyspy. Trwa betonowanie podłoża - informuje Jan Kurbiel z Granaria Development Gdańsk. - Robimy wszystko, żeby zdążyć w wyznaczonym terminie. Na przełomie maja i czerwca powinniśmy finiszować z ulokowaniem i układaniem kładki już na miejscu.

Kładka łącząca ul. Św. Ducha z Wyspą Spichrzów będzie liczyć 57 metrów długości i 4,5 metra szerokości. W przeciwieństwie do zwodzonego mostu łaczącego Stare Miasto z wyspą Ołowianka, ten obiekt będzie obrotowy.

Fundament kładki, o wadze co najmniej 100 ton, będzie przypominać wynurzającą się łódź podwodną. Na nim będzie obracać się pomost. Wynurzający się element ma pełnić przede wszystkim funkcję ochronną na wypadek uderzenia przepływającego statku. Będzie to efemeryczna, minimalistyczna struktura, która zostanie wykonana częściowo z polerowanej stali nierdzewnej.

Kładka po bokach zostanie wykończona szklanymi elementami podświetlanymi po zmierzchu. Fundament będzie się składać z trzech żelbetowych części. Na środkowej zostanie umocowany mechanizm obrotowy.

Będzie obracana na każde żądanie kapitanatu gdańskiego portu jachtowego. Sygnał zostanie wysłany do pracownika obsługi, który będzie otwierał mostek za pomocą pilota. To będzie trwało 2 minuty. Jeżeli mechanizm zawiedzie, kładka będzie przesuwana siłą ludzkich mięśni. To może potrwać z kolei koło kwadransa. W takim przypadku do końców kładki podczepiane będą liny, przenoszone na drugą stronę brzegu.

Przejście nad wodą nie ograniczy żeglugi na Motławie. Szerokość kanału żeglugowego, według ustaleń Urzędu Morskiego, wynosi niecałe 26 metrów i ten parametr zostanie zachowany po realizacji inwestycji.

Koszt budowy przeprawy to około 10 mln złotych.

Co ciekawe, po zbudowaniu, kładka przejdzie pod zarząd gdańskiego ZDiZ, podobnie jak kładka prowadząca na wyspę Ołowianka (ta sfinansowana była ze środków miejskich oraz wojewódzkich).

Powstający w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, na 18 tys. mkw Wyspy Spichrzów, nowoczesny kompleks handlowo-mieszkaniowo-usługowy o łącznej powierzchni użytkowej około 60 tys. mkw., składa się z hotelu i budynku mieszkaniowo-apartamentowego. Zawiązane partnerstwo zakłada także budowę opisanej wyżej kładki na wysokości ul. św. Ducha, jak również przebudowanie mostu Stągiewnego na most zwodzony, renowację Długiego Pobrzeża, przebudowanie ul. Chmielnej (już zrealizowane) i jej połączenie z Podwalem Przedmiejskim.

Inwestycja jest realizowana etapami i zakończy się w 2023 roku.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.