ew
Komisja Europejska poinformowała w piątek, że rozpoczyna dochodzenie w sprawie zwolnień podatkowych, z jakich korzystają włoskie porty. Bruksela sprawdzi, czy przywileje przyznane portom przez władze w Rzymie są zgodne z unijnymi przepisami o pomocy państwa.
Podobną sprawę Komisja prowadziła również wobec Hiszpanii. Ta jednak zobowiązała się, że od 2020 r. zmieni reguły, przez co procedura wobec tego kraju - jak ogłosiła KE - zostanie zamknięta.
Porty są traktowane w UE jako infrastruktura kluczowa dla wzrostu gospodarczego i rozwoju regionalnego. Unijne przepisy pozwalają więc traktować je w sposób uprzywilejowany, jednak tylko do pewnego stopnia.
"Jeśli operatorzy portów zaczynają generować zyski z działalności gospodarczej, powinny one być opodatkowane w taki sam sposób, jak działalność innych firm, zgodnie ze zwykłymi krajowymi przepisami podatkowymi" - oświadczyła w piątek unijna komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager.
Zadaniem Komisji jest zapewnienie równych warunków działania portów, tak by uprzywilejowanie jednostek w jednym kraju nie stawiało w gorszej sytuacji jednostek z innego kraju.
Porty prowadzą zwykłą działalność gospodarczą, udostępniając swoją infrastrukturę statkom, ale też kontrolują ruch morski i sprawują nadzór nad bezpieczeństwem. Takie działania publiczne nie są kontrolowane przez KE pod kątem pomocy państwa.
Zupełnie inaczej sytuacja wygląda, jeśli chodzi o działalność komercyjną portów, taką jak zapewnianie płatnego dostępu statkom. Do tych działań mają zastosowanie przepisy UE dotyczące pomocy państwa.
"Zwolnienie z podatku od osób prawnych portów, które osiągają zyski z działalności gospodarczej, zapewnia im przewagę konkurencyjną, gdy działają na rynku wewnętrznym" - podkreśliła KE.
We Włoszech porty są w pełni zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych. W Hiszpanii władze portowe też są obecnie zwolnione z podatku od głównych źródeł przychodu, takich jak opłaty portowe czy umowy najmu.
W styczniu KE wezwała Włochy i Hiszpanię do dostosowania swojego ustawodawstwa, by zapewnić że od 1 stycznia 2020 r. porty będą płacić podatek od osób prawnych w taki sam sposób, jak inne przedsiębiorstwa.
Hiszpania zdecydowała się na zmianę swoich regulacji, natomiast Włochy tego nie zrobiły. W związku z tym, że zwolnienie z podatku od osób prawnych dla portów funkcjonowało w Hiszpanii jeszcze przed przystąpieniem tego kraju do UE, Komisja uznała, że nie może wezwać Madrytu do odzyskania pomocy już przyznanej.
Otwarcie dochodzenia nie przesądza o jego wyniku. Teraz Włochy i zainteresowane strony będą mogły się odnieść do zarzutów KE.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych