PMK
Kanał Panamski dołączył Global Industry Alliance (GIA) w celu wsparcia obniżenia śladu węglowego w żegludze.
Ceremonia dołączenia kanału do GIA odbyła się podczas konferencji Panama Maritime World Conference and Exhibition.
- To kamień milowy dla Kanału Panamskiego i jego długiej spuścizny jako Zielonego Szlaku światowego handlu morskiego - powiedział Jorge L. Quijano, administrator Kanału Panamskiego. - Biorąc pod uwagę nasze korzenie w zrównoważonym rozwoju i innowacyjności, partnerstwo to potwierdza zaangażowanie kanału w doprowadzenie naszej branży do czystszej i bardziej efektywnej przyszłości - dodał.
Założone w czerwcu 2017 roku GIA jest partnerstwem 18 organizacji morskich współpracujących ze sobą w celu dzielenia się swoją wiedzą i zapewnienia technicznego wkładu w realizację konkretnych działań, które mogą wspierać przejście przemysłu żeglugowego na niskoemisyjność.
Członkowie GIA dążą do osiągnięcia tego celu, identyfikując i rozwijając innowacyjne rozwiązania, które rozwiązują wspólne bariery dla wdrażania energooszczędnych technologii i środków operacyjnych. Kanał Panamski stanie się pierwszą organizacją Ameryki Łacińskiej, która przystąpi do GIA.
Przez Kanał Panamski biegły głównie szlaki ze wschodniego wybrzeża USA do Azji (34 proc. jednostek), dalej z USA do Południowej Ameryki (13 proc.), Południowej Ameryki i Europy (7 proc.) oraz Centralnej Ameryki i USA (7 proc.).
Biorąc pod uwagę kraje, z Kanału Panamskiego najczęściej korzystały Chiny, Chile, Meksyk, Japonia i Kolumbia. Celem ich jednostek najczęściej były Stany Zjednoczone – aż 68,3 proc. statków płynęło w tym kierunku.
Otwarcie rozbudowanego Kanału Panamskiego było ważnym momentem dla światowej gospodarki morskiej. Przy 18 węzłach pokonanie trasy z Szanghaju do Nowego Jorku zajmuje raptem 24 dni, o 4 dni krócej niż szlakiem biegnącym przez Kanał Sueski. Przy poszerzaniu kanału pracowało 10 tys. robotników. Inwestycja po ukończeniu stworzyła ok. 200-250 nowych miejsc pracy.
Ministerstwo Infrastruktury: decyzja w sprawie przetargu na terminal zbożowy w rękach Portu Gdynia
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie