PMK
Mniej niż 3 lata po otwarciu rozbudowanego Kanału Panamskiego, przez jego bramę przepłynął gazowiec LNG Q-Flex Al Safliya, należący do Qatargasu. Ta jednostka o pojemności 210 m3 to największy tego typu gazowiec, który kiedykolwiek przekroczył obiekt.
Al Safliya o długości 315 metrów i szerokości 50 metrów ma tonaż brutto 137 535 ton.
- Ten tranzyt potwierdza zdolność naszego kanału do przekształcania światowego handlu i oferuje klientom korzyści wynikające z ekonomii skali - powiedział Jorge L. Quijano, administrator Kanału Panamskiego, dodając, że obiekt z niecierpliwością oczekuje na wiele więcej wizyt statków Q-Flex w przyszłości.
Przez Kanał Panamski biegły głównie szlaki z wschodniego wybrzeża USA do Azji (34 proc. jednostek), dalej z USA do Południowej Ameryki (13 proc.), Południowej Ameryki i Europy (7 proc.) oraz Centralnej Ameryki i USA (7 proc.).
Biorąc pod uwagę kraje, z Kanału Panamskiego najczęściej korzystały Chiny, Chile, Meksyk, Japonia i Kolumbia. Celem ich jednostek najczęściej były Stany Zjednoczone – aż 68,3 proc. statków płynęło w tym kierunku.
Otwarcie rozbudowanego Kanału Panamskiego było ważnym momentem dla światowej gospodarki morskiej. Przy 18 węzłach pokonanie trasy z Szanghaju do Nowego Jorku zajmuje raptem 24 dni, o 4 dni krócej niż szlakiem biegnącym przez Kanał Sueski. Przy poszerzaniu kanału pracowało 10 tys. robotników. Inwestycja po ukończeniu stworzyła ok. 200-250 nowych miejsc pracy.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych