PMK
Kanał Panamski powitał 6-tysięczną jednostkę neopanamax, która przekroczyła obiekt po rozbudowie. Okazał się nim gazowiec LNG Energy Liberty, który płynął ze Stanów Zjednoczonych do Japonii.
Władze Kanału Panamskiego twierdzą, że ten kamień milowy podkreśla zdolność trasy do przyjęcia wysoce dynamicznego segmentu skroplonego gazu ziemnego (LNG), który po raz pierwszy zaczął korzystać z drogi wodnej po inauguracji rozbudowy w 2016 roku.
Statek LNG Energy Liberty przemierzał kanał od strony Atlantyku do Oceanu Spokojnego. Zbudowany w 2018 roku gazowiec ma pojemność 165 000 m3 i mierzy 300 metrów długości oraz 49 metrów szerokości.
- Po raz kolejny jesteśmy dumni, że możemy świętować to osiągnięcie wraz z naszymi światowej klasy pracownikami i partnerami z branży LNG - powiedział administrator Kanału Panamskiego, Jorge L. Quijano. - Z niecierpliwością czekamy na dalsze przekraczanie oczekiwań naszych klientów, oferując jednocześnie taką samą niezawodną obsługę, elastyczność i możliwości jak zawsze.
Z 6000 statków klasy neopanamax, które przemierzyły kanał do tej pory, ponad 50 procent pochodziło z segmentu kontenerowego. Gazowce LPG stanowią kolejne 26 procent, a gazowce LNG stanowią 11 procent.
Przez Kanał Panamski biegły głównie szlaki z wschodniego wybrzeża USA do Azji (34 proc. jednostek), dalej z USA do Południowej Ameryki (13 proc.), Południowej Ameryki i Europy (7 proc.) oraz Centralnej Ameryki i USA (7 proc.).
Biorąc pod uwagę kraje, z Kanału Panamskiego najczęściej korzystały Chiny, Chile, Meksyk, Japonia i Kolumbia. Celem ich jednostek najczęściej były Stany Zjednoczone – aż 68,3 proc. statków płynęło w tym kierunku.
Otwarcie rozbudowanego Kanału Panamskiego było ważnym momentem dla światowej gospodarki morskiej. Przy 18 węzłach pokonanie trasy z Szanghaju do Nowego Jorku zajmuje raptem 24 dni, o 4 dni krócej niż szlakiem biegnącym przez Kanał Sueski. Przy poszerzaniu kanału pracowało 10 tys. robotników. Inwestycja po ukończeniu stworzyła ok. 200-250 nowych miejsc pracy.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody