pc
M/s Armia Krajowa w Szczecinie. Jeden z najnowszych statków Polskiej Żeglugi Morskiej zacumował w środę przy Nabrzeżu Ewa. 39-tysięcznik przypłynął po ładunek pszenicy.
Armia Krajowa wcześniej cumowała w Policach, gdzie przywiozła ładunek marokańskich fosforytów. Następnie popłynęła do Szczecina, gdzie załaduje 28 tys. t pszenicy. Kolejny przystanek na trasie polskiego statku to Świnoujście. Tam doładowane zostanie kolejne 11 tys. t tego zboża – informuje rzecznik Grupy PŻM.
– Załadunek podzielony jest ze względu na płytkość toru wodnego – w przyszłości, gdy tor wodny Świnoujście-Szczecin zostanie pogłębiony do 12,5 m, statki takie jak Armia Krajowa będą mogły dokonać całkowitego załadunku w Szczecinie – mówi Krzysztof Gogol, rzecznik Grupy PŻM.
Pszenica załadowana w Szczecinie i w Świnoujściu zostanie następnie przewieziona na polskim statku do portu Annaba w Algierii.
Masowiec m/s Armia Krajowa z serii Handysize 8/5 ma 179,99 m długości, 30 m szerokości, 25 278 GT oraz 39 085 t nośności. Jednostka została zbudowana w 2016 r. w stoczni Yangfan w Chinach według projektu fińskiej firmy Deltamarin. Oryginalny projekt został jednak nieco zmodyfikowany przez techników polskiego armatora, aby dostosować niektóre rozwiązania do oczekiwań służb eksploatacyjnych i technicznych PŻM. Matką chrzestną statku jest Jolanta Szyłkowska ze szczecińskiego oddziału Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej. Armia Krajowa pływa pod liberyjską banderą.
Masowiec może przewozić zboże, węgiel i rudy żelaza. Statek ma podwójne poszycie oraz 5 ładowni typu „box” o szerokich lukach ładunkowych. Wyposażony jest w 4 dźwigi ładunkowe wraz z chwytakami do ładunków sypkich.
Armia Krajowa to pierwsza jednostka z programu inwestycyjnego PŻM na lata 2015-2020. Statki z tej serii to rozwinięcie jednostek 38 000 DWT typu Kujawy, są jednak bardziej ekonomiczne w kwestii zużycia paliwa (nowocześniejsze silniki główne, zoptymalizowany kształt kadłuba, zainstalowane na rufie naprowadzające płetwy przedśrubowe).
Nazwa jednostki jest nawiązaniem do serii tzw. duńskich panamaxów, które były wybudowane dla PŻM na początku lat 90. i zostały wycofane z eksploatacji armatora w ostatnich latach.
Polska Żegluga Morska to największy polski armator oraz jeden z większych w Europie. Podstawową działalnością przedsiębiorstwa jest przewóz ładunków masowych.
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych
Rozpoczęła się decydująca faza realizacji Morskiego Terminala Przeładunkowego