ew
Nowoczesne, wysokiej jakości hale magazynowo-produkcyjne zlokalizowane w mieście w bezpośrednim sąsiedztwie portu, lotniska z dostępem do dróg krajowych i międzynarodowych stanowią ogromne udogodnienie dla firm. Ułatwiają dystrybucję, przyspieszają dostawy i umożliwiają rozwój. Z uwagi na dostępność takich terenów w Gdańsku, wielu poważnych rynkowych graczy zdecydowało się już na współpracę z Gdańską Agencją Rozwoju Gospodarczego (InvestGDA).
InvestGDA zajmuje się m.in. komercjalizacją powierzchni inwestycyjnych a także ich sprzedażą i dzierżawą. Jednym z najbardziej atrakcyjnych takich terenów jest Pomorskie Centrum Inwestycyjne (PCI), znajdujące się przy Trasie Sucharskiego w pobliżu Portu Gdańsk i Terminala Kontenerowego DCT. Współpraca z Gdańską Agencją Rozwoju Gospodarczego jest możliwa na dwa sposoby: wybudowanie własnego zakładu czy magazynu w oparciu o wieloletnią umowę dzierżawy lub wynajęcie magazynów i placów składowych, które zbuduje InvestGDA, i które firma będzie wynajmować.
Dzięki dynamicznie rozwijającej się infrastrukturze obszaru Trójmiasta, tereny inwestycyjne InvestGDA posiadają dostęp do krajowych i międzynarodowych połączeń drogowych, kolejowych, lotniczych oraz morskich. To szczególnie ważne w dobie rozwoju polskich portów.
I półrocze 2019 r. sąsiadujący z terenami PCI, Port Gdańsk zamknął z rekordowym wynikiem 27,3 mln t przeładowanych towarów, osiągając 9% wzrostu w porównaniu do pierwszych sześciu miesięcy 2018 roku. Plany rozwojowe Portu Gdańsk zakładają, że dynamika przeładunków zwiększy się w kolejnych latach jeszcze bardziej szczególnie za sprawą budowy Portu Centralnego, dzięki której polski port będzie mógł przeładowywać nawet 100 mln ton rocznie.
Jak wynika z wybranej w maju ostatecznej koncepcji inwestycji, Port Centralny ma być kompleksem od sześciu do ośmiu terminali i nabrzeży głębokowodnych o zróżnicowanym przeznaczeniu. Na ok. 410 zalądowionych hektarach ma znaleźć się terminal kontenerowy, pasażerski, offshore, LNG czy przestrzeń stoczniowa.
Pierwsze terminale mają pojawić się w 2029 r., umożliwiając w Gdańsku przyjmowanie największych statków, pływających po morzach i oceanach świata.
Realizacja tej inwestycji to kolejny krok w kierunku przeobrażenia Portu w Gdańsku w port V generacji, czyli: uniwersalny intermodalny węzeł logistyczny, kluczowy na południowym Morzu Bałtyckim węzeł komunikacyjny i ośrodek obrotu portowo-morskiego przyciągający inwestycje napędzające gospodarkę regionu pomorskiego i kraju.
Bezpośrednie sąsiedztwo Portu, w tym terminalu kontenerowego DCT stymuluje popyt na powierzchnie magazynowe i wpływa na tempo komercjalizacji. Lokalizacja na zapleczu tak dynamicznie rozwijającego się obszaru przemysłowego to również korzyści finansowe dla klientów w postaci redukcji kosztów przeładunku, składowania i transportu.
Bazując na dostępnych danych, istnieje luka w zakresie dostępności do funkcji wspomagających działalność Portu, które zazwyczaj lokowane są w jego bezpośrednim zapleczu (składy kontenerowe, usługi towarzyszące działalności portowej, w tym magazyny do przeprowadzania konfekcjonowania towarów sprowadzonych z zagranicy, przestrzenie do tymczasowego składowania towarów itp.).
Mając na uwadze powyższe uwarunkowania, a także potrzeby małych i średnich przedsiębiorców, InvestGDA oraz Miasto Gdańsk od kilku lat inwestuje w budowę infrastruktury liniowej, a także wzmocnienie, przygotowanie i aktywizację kolejnych terenów inwestycyjnych na zapleczu Portu.
Aktualnie opracowywany jest projekt „Przygotowanie terenów Pomorskiego Centrum Inwestycyjnego”.
W ramach inwestycji przewiduje się budowę hal magazynowych oferujących powierzchnię typu Small Business Units (SBU), a także placów składowych. Jest to oferta skierowana do wszystkich firm ze szczególnym uwzględnieniem firm z sektora MŚP. Planowany termin oddania do użytku inwestycji to IV KW 2020 roku.
O atrakcyjności terenów zlokalizowanych w Trójmieście przekonało się już wiele znaczących firm, takich jak: Panattoni, 7R, Goodman, Segro czy Schenker.
Jak powiedział nam Ryszard Gretkowski, wiceprezes 7R S.A.: „Dziś, firmy bardzo często rywalizują o klientów szybkością dostawy. Wygrywa ten, kto jest bliżej i jest w stanie szybciej dostarczyć zamówione produkty. Magazyn o powierzchni 18 tys. mkw., podobnie jak wszystkie poprzednie obiekty w Gdańsku – Kowalach, był w pełni wynajęty wkrótce po zakończeniu budowy, co po raz kolejny pokazało, że jest to lokalizacja szczególnie atrakcyjna dla najemców.”
Jednym z najbardziej znanych deweloperów logistycznych, który skorzystał z oferty terenów InvestGDA jest Goodman Polska. To jeden z liderów w budowaniu i zarządzaniu wysokiej jakości nieruchomościami logistycznymi. Jego kluczową inwestycją na Pomorzu jest Pomorskie Centrum Logistyczne - największe pod względem projektowanej powierzchni magazynowej centrum logistyczne w Polsce, które w chwili obecnej dysponuje w Gdańsku magazynami o powierzchni ponad 100 000 mkw (buduje się kolejne 25 000 mkw, docelowo ma powstać aż 500 000 mkw). Swoją lokalizacją (bezpośrednio przy terminalu kontenerowym DCT, w sąsiedztwie drogi ekspresowej S6 i autostrady A1), Goodman skusił m.in. DSV Solutions, które wynajęło około 9 000 mkw.
O lokalizowaniu hal magazynowych na terenie oferowanym przez InvestGDA w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska opowiedziała nam także Danuta Bakuła z Pomorskiej Agencji Reklamowej Bakuła. Na terenie Parku Przemysłowo -Technologicznego Maszynowa w Gdańsku Kokoszkach firma PAR Bakuła zakupiła grunt na którym powstaje już druga hala magazynowa. „Lokalizowanie centrów logistycznych i magazynowych w pobliżu terminali morskich, lotniczych przy drogach szybkiego ruchu i autostradach to sprawdzona praktyka biznesowa firm w tej branży. Pozwala na korzystanie z infrastruktury miejskiej a dobre skomunikowanie z resztą kraju stanowi wartość dodaną inwestycji. Tereny przylegające do dużych ośrodków miejskich oferują możliwość wznoszenia dużych, nowoczesnych obiektów magazynowych wysokiego składowania i rozwiązania te są powszechnie spotykane na całym świecie. Bliskość dużego ośrodka miejskiego to z jednej strony łatwiejszy dostęp do szerokiego rynku usługobiorców z drugiej zaś większego rynku pracobiorców”.
Firmy, które podejmują współpracę z Gdańską Agencją Rozwoju Gospodarczego, otrzymują kompleksowe wsparcie, od pomocy w uzyskaniu uzgodnień czy pozwoleń na budowę, do zaangażowania inżynierów, którzy współpracują z InvestGDA.
InvestGda oferuje również firmom nowe tereny inwestycyjne przy ul Benzynowej w sąsiedztwie Lotosu i w rejonie ul. Elbląskiej. Są one świetnie zlokalizowanie, dają możliwość zrealizowania zakładów przemysłowych i pozostają nadal w bliskim otoczeniu rozwijającego się Portu.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody