PMK
Amoniak i wodór to paliwa przyszłości, która mają pomóc w dekarbonizacji żeglugi. Do takiego wniosku doszli członkowie sympozjum zorganizowanego w zeszłym tygodniu przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO).
Edmund Hughes z IMO powiedział, że strategia przeciwdziałania emisjom gazów cieplarnianych, przyjęta w 2018 roku, wysłała wyraźny sygnał do sektora żeglugi, że ten będzie musiał się dostosować.
- Musimy się zmienić, aby uwzględnić globalne zmiany klimatu. Musimy znaleźć nowe technologie i nowe paliwa, jeśli mamy osiągnąć co najmniej 50% redukcji rocznych emisji gazów cieplarnianych z międzynarodowej żeglugi do 2050 roku - wyjaśnił.
Dla poszczególnych statków wyznaczone cele oznaczają 85% redukcję emisji CO2 na statek. W osiągnięciu tego poziomu może pomóc optymalizacja czasu postoju w porcie i technologie, które można zastosować na istniejących statkach.
Tore Longva, główny konsultant DNV GL i Alexandra Ebbinghaus z Shella jasno stwierdzili, że paliwa oparte na wodorze i amoniaku to przyszłość czystej żeglugi. Niektóre kraje, w tym Malezja, już teraz angażują się w rozwój wodoru jako paliwa do użytku morskiego. Madadh Maclaine, przedstawiciel Zero Emission Ship Technology Association, powiedział, że wodór był już z powodzeniem wdrażany na wielu małych statkach.
Prelegenci zgodzili się, że potrzebne będą ustawy, współpraca oraz badania i rozwój, aby zdecydować, w jaki sposób żegluga posunie się naprzód ku dekarbonizacji.
- Branża żeglugi jest gotowa do działania - powiedziała Johannah Christensen, dyrektor zarządzająca w organizacji Global Maritime Forum (GMF) - Getting to Zero Coalition.
- Wszystkie omawiane przez ostatnie dwa dni tematy mają wspólny element, który jest niezbędny dla zrównoważonej przyszłej żeglugi - i to są paliwa - powiedział sekretarz generalny IMO, Kitack Lim.
- Rozwój i dostarczanie opłacalnych paliw alternatywnych nie może być rozwiązane wyłącznie przez przemysł żeglugowy – wymaga to wsparcia ze strony szeroko rozumianego przemysłu morskiego, takiego jak przemysł naftowy, czarterowy i portowy – dodał.
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego
Europejskie Porozumienie Przemysłowe wyzwaniem i szansą dla portów i stref ekonomicznych