PMK
Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) i jej państwa członkowskie uzgodniły projekt poprawek do załącznika I do konwencji MARPOL w celu zakazu używania i przewozu ciężkiego oleju napędowego (HFO) przez statki na wodach arktycznych od 1 lipca 2024 roku.
Projekt zmian zostanie przedłożony Komitetowi Ochrony Środowiska Morskiego (MEPC 76), który zbierze się w październiku w celu zatwierdzenia i przyjęcia MEPC 77 wiosną 2021 r.
Zakaz obejmowałby użycie i przewóz do stosowania jako paliwo olejów o gęstości w 15 ° C wyższej niż 900 kg / m3 lub lepkości kinematycznej w 50 ° C wyższej niż 180 mm2 / s.
Zwolnione z przestrzegania przepisu byłyby statki zajmujące się zapewnieniem bezpieczeństwa lub działaniami poszukiwawczymi i ratowniczymi oraz statki zajmujące się usuwaniem wycieków ropy.
Organizacje pozarządowe kierowane przez Clean Arctic Alliance i grupy autochtoniczne ostrożnie pochwaliły postępy w regulowaniu stosowania i przewozu HFO w Arktyce.
- Chociaż IMO poczyniło pewne postępy w zakresie kontrolowania zużycia i transportu ciężkiego paliwa w Arktyce, oburzające jest, że państwa członkowskie są gotowe zaakceptować kolejną dekadę zagrożeń związanych z wyciekami HFO dla społeczności arktycznych, środowiska i dzikiej przyrody - powiedział Sian Prior, główny doradca Clean Arctic Alliance, koalicji 18 organizacji pozarządowych.
- Ponieważ kryzys klimatyczny ma już znaczący wpływ na region arktyczny i trasy otwierają się na zwiększony ruch statków, państwa członkowskie IMO muszą przyjąć bardziej ambitne stanowisko w tym roku, zgadzając się na pozbycie się HFO z Arktyki już w 2024 roku – dodał.
Organizacje pozarządowe skrytykowały dalsze opóźnienie działań mających na celu ograniczenie emisji czarnego węgla ze statków, które wpłyną na Arktykę, mimo że IMO i jej członkowie pracują nad tym zagadnieniem przez dziewięć lat.
Wstępne badanie projektu rozporządzenia przez Clean Arctic Alliance sugeruje, że luki w przepisach pozwolą trzem czwartym statkom napędzanym HFO dalej pływać po Arktyce, nawet do 2029 roku.
- Dalszy niepokój budzi fakt, że luki te spowodują wzrost wykorzystania HFO i przewozu w Arktyce - wskazał sojusz.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych