PMK
W pierwszych trzech miesiącach 2019 roku odnotowano mniej przypadków piractwa i napadu z bronią na morzu, ale ryzyko porwań nadal stanowi zagrożenie dla statków w Zatoce Gwinejskiej - poinformowało Centrum Raportowania Piractwa Międzynarodowego Biura Morskiego (IMB) w swoim pierwszym szczegółowym raporcie.
W tym okresie IMB zgłosił 38 przypadków piractwa i rozboju na morzu, co stanowi 28 mniej incydentów niż w pierwszym kwartale 2018 roku (66). Centrum Raportowania Piractwa wyszczególniło, że 27 statków było ofiarą abordażu, siedem statków zostało ostrzelanych i cztery nieudane próby ataków miały miejsce w pierwszym kwartale 2019 roku. Po raz pierwszy od 1994 roku nie zgłoszono porwania statku.
Centrum Raportowania Piractwa to całodobowa, bezpłatna usługa oferowana przez IMB, agencję Międzynarodowej Izby Handlowej. Agencja umożliwia armatorom zgłaszanie wszelkich przypadków piractwa i napadu z bronią na całym świecie.
- Najnowsze statystyki są zachęcające. Jednak to zbyt krótki okres, by w pełni przewidzieć dalsze trendy w tym roku - powiedział Pottengal Mukundan, dyrektor IMB. - Dane potwierdzają znaczenie wymiany informacji i skoordynowanych działań między członkami branży a agencjami reagowania. W przyszłości kluczowe znaczenie ma dalsze budowanie bardziej skutecznych struktur raportowania, aby umożliwić silną, jednolitą reakcję w przypadku incydentów związanych z piractwem - dodał.
Ryzyko w Zatoce Gwinejskiej
Zatoka Gwinejska była miejscem dużych liczby ataków pirackich i zbrojnych na statki, z 22 incydentami zgłoszonymi w pierwszym kwartale 2019 r. Region również odpowiadał za wszystkie światowe porwania załogi, ponieważ 21 członków załogi zostało porwanych w pięciu oddzielnych incydentach. Incydenty odnotowano w krajach nadbrzeżnych: Beninie, Kamerunie, Ghanie, Wybrzeżu Kości Słoniowej, Liberii, Nigerii i Togo.
Wciąż trzeba być ostrożnym na nigeryjskich wodach
Nigeria była punktem zapalnym dla piractwa w ciągu ostatniej dekady, ale w pierwszym kwartale 2019 roku odnotowano spadek liczby zgłoszonych incydentów. Nigeria zgłosiła 14 przypadków piractwa, w porównaniu z 22 incydentami w pierwszym kwartale 2018 r. Wyniki te potwierdzają wzmożone wysiłki marynarki nigeryjskiej w celu „aktywnego reagowania na zgłaszane incydenty przez wysyłanie łodzi patrolowych”, odnotowano w raporcie.
Pomimo tych wysiłków wody nigeryjskie pozostają ryzykowne dla statków, zwłaszcza w pobliżu portu w Lagos, gdzie zgłoszono cztery incydenty.
Lepsze wyniki w Azji
W Indonezji odnotowano spadek aktywności pirackiej w pierwszym kwartale 2019 r. W tamtejszych portach odnotowano tylko trzy incydenty ataki na zacumowane statki. Podobnie jak w przypadku Nigerii, ściślejsza współpraca i wymiana informacji między indonezyjską policją morską a IMB umożliwiły regularne patrole w obszarach wysokiego ryzyka.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody