ew
Wraz z początkiem nowego roku, niemieckie przedsiębiorstwo Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) oraz jego partnerzy biznesowi rozpoczęli prace badawczo-rozwojowe nad projektem FRESH finansowanym ze środków publicznych, realizowanym w terminalu kontenerowym Alternwerder (CTA). Jego celem jest zintegrowanie akumulatorów ze zdalnie sterowanymi pojazdami terminalowymi (AGV), które są regularnie używane w CTA jako elastyczne jednostki magazynujące, przyzczyniające się do stabilności całej sieci.
Jak czytamy w komunikacie, jednym z największych wyzwań transformacji energetycznej w Niemczech jest zapewnienie stabilności sieci. Obecnie, udział odnawialnych źródeł energii w niemieckim miksie elektroenergetycznym wynosi ponad 40 procent. Rozwój ten wymaga technicznych rozwiązań ze strony operatorów sieci, aby zapewnić stabilną i nieprzerwaną dostawę energii elektrycznej firmom i prywatnym konsumentom.
W przeciwieństwie do elektrowni wykorzystujących do zasilania paliwa kopalne, które mogą dostarczać energię elektryczną na żądanie, nie jest to zagwarantowane w przypadku energii odnawialnej. Istnieją bowiem źródła energii zależne od pogody (wiatru czy słońca). Prowadzi to do wahań, które muszą zostać zaabsorbowane aby zagwarantować nieprzerwaną, bezpieczną dostawę energii i stałą częstotliwość 50 Hz (Hz) w sieci energetycznej.
Wirtualne elektrownie mają kompensować wahania. Cyfrowo łączą ze sobą dostawców energii z konsumentami. Przykładowo, jeśli dana elektrownia słoneczna nie jest w stanie dostarczyć odpowiedniej ilości energii elektrycznej ze względu na niesprzyjające warunki pogodowe, inna elektrownia, bioenergetyczna zwiększy produkcję i pokryje występujące braki. Co więcej, jeśli wiatr wieje szczególnie mocno, stacjonarne systemy magazynowania energii mogą magazynować jej nadwyżki.
Hamburger Hafen und Logistik AG i Next Kraftwerke GmbH, jeden z największych operatorów wirtualnych elektrowni w Europie, badają teraz po raz pierwszy w historii, w jakim stopniu przemysłowe zasoby pojemności baterii w pojazdach mogą być połączone z niemiecką siecią elektroenergetyczną, tak, aby główne rezerwy mogły być uruchomione dla zapewnienia stabilności sieci, w ekonomicznych warunkach. Jednocześnie,operacje te nie moga wpłynąć na działalność terminalu.
Według zapewnień, już do 2022 roku, około 100 pojazdów AGV używanych w terminalu Altenwerder do transportu kontenerów, zostanie całkowicie przekształconych w szybko ładujące się akumulatory litowo-jonowe. Będą one mogły dostarczyć 4 MW dla rynku energii w 18 stacjach ładowania.
Jak mówi Boris Wulff z działu rozwoju terminalu CTA, który jest odpowiedzialny za projekt FRESH w HHLA: "Oczywiście nie jest to nasz główny cel. Jestnim bez wątpienia transport kontenerowy. Jednakże, w czasie mniej intensywnego ruchu, pojazdy AGV mogłyby zapewnić pojemność akumulatora jako mobilne magazyny energii, zabezpieczając jednocześnie stabilność sieci."
Terminal kontenerowy Altenwerder jest jednym z najnowocześniejszych i najbardziej wydajnych terminali kontenerowych, a obecnie jest rozwijany w kierunku stania się pierwszym terminalem zero-emisyjnym na świecie. Jest to jednocześnie poligon doświadczalny i laboratorium dla nowych technologii HHLA.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych