• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Gróbarczyk: pogłębienie toru wodnego i budowa terminalu kontenerowego najważniejsze dla Pomorza Zachodniego

ew

08.10.2019 09:56 Źródło: PAP
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Gróbarczyk: pogłębienie toru wodnego i budowa terminalu kontenerowego najważniejsze dla Pomorza Zachodniego

Partnerzy portalu

Gróbarczyk: pogłębienie toru wodnego i budowa terminalu kontenerowego najważniejsze dla Pomorza Zachodniego - GospodarkaMorska.pl

Ukończenie pogłębiania toru wodnego, budowa terminalu kontenerowego w Świnoujściu, użeglowienie Odry, to najważniejsze inwestycje z branży morskiej dla Pomorza Zachodniego - ocenił we wtorek minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

Dodał, że PiS chce w kolejnej kadencji kontynuować "proces odbudowy gospodarki morskiej.

"To, co zaczęliśmy w ramach realizacji naszego programu cztery lata temu, a więc cały proces odbudowy gospodarki morskiej, rozpoczęcie bardzo dużych inwestycji właśnie tutaj na Pomorzu Zachodnim, jednoznacznie chcemy potwierdzić jako realizację na przyszłą kadencję, jeśli będzie nam to dane" – powiedział we wtorek podczas konferencji prasowej w Szczecinie Gróbarczyk, "lider" listy PiS do Sejmu w okręgu szczecińskim.

Jesteśmy "w połowie bardzo dużych inwestycji" związanych m.in. z użeglowieniem rzek, odbudową przemysłu stoczniowego czy rozbudową portów - zaznaczył minister. Przypomniał też o pracach nad inwestycjami drogowymi, związanymi z dostępem do portów. "Nasz plan jest wyznaczony cztery lata temu i ten plan będziemy chcieli realizować" – zapowiedział Gróbarczyk.

Szef resortu gospodarki morskiej pytany był o słowa polityków Koalicji Obywatelskiej, którzy w poniedziałek przed bramą Stoczni Szczecińskiej wskazywali, że przedsiębiorcy z branży stoczniowej mówią, iż "za dużo jest politycznego zamówienia, politycznych akcentów, politycznej ochrony dla tych, którzy w nieudolny sposób zawłaszczają przestrzeń". Krytykowali też opóźnienia w inwestycjach, m.in. w budowie promu.

"Wydaje się, że zebrali się chłopcy z ferajny i układają sobie przyszłość przemysłu stoczniowego" – ocenił Gróbarczyk. "Mają jakichś swoich prezesów i mówią, że ci prezesi się z kimś tam nie mogą dogadać. Ja wiem, że mieli swoich prezesów, oczywiście teczkowych, i robili geszefty na stoczni, to im się faktycznie urwało" – powiedział minister.

Jak wskazał, "stocznia wychodzi dziś na prostą", ma dodatnie wyniki i "odbudowuje swój potencjał". Zapytany o budowę promu dla PŻM wskazał, że "deklaracja jest jednoznaczna". "W tym roku rozpoczynamy budowę tego promu" - oświadczył.

"Oczywiście, nie ma co ukrywać, mamy opóźnienia, również z tego tytułu, że mieliśmy opóźnienia z projektem. Dzisiaj ten projekt po prostu jest, niestety to nie jest polska myśl techniczna, ale w związku z tym, że i w Ystad ten prom musi zostać przystosowany pod nowe nabrzeża, tak samo w ramach przebudowy terminalu promowego w Świnoujściu te promy muszą się pojawić. Po prostu nie ma wyjścia, ta realizacja będzie trwała" – zaznaczył Gróbarczyk.

Jako najważniejsze inwestycje z branży morskiej dla Pomorza Zachodniego wymienił dokończenie pogłębienia toru wodnego Szczecin-Świnoujście do 12,5 m, budowę terminalu kontenerowego w Świnoujściu i "uruchomienie Odry w zakresie połączenia na stały ruch wodny, czyli 280 dni w roku".

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.