PMK
Greccy armatorzy będą wspierać propozycję wprowadzeniu limitu mocy statków, co miałoby pomóc w walce z emisjami w żegludze.
Związek Greckich Spedytorów (PMG) zaproponował także krótkoterminowy środek w celu poprawy efektywności energetycznej istniejących statków, który zostanie rozpatrzony na najbliższym posiedzeniu międzysesyjnej grupy technicznej IMO w listopadzie.
Wniosek uzupełnia wzmocniony plan zarządzania efektywnością energetyczną statku (super SEEMP) w sposób zapewniający osiągnięcie celu IMO 2030.
Grecka propozycja określa limit mocy silnika głównego, który statki o mocy powyżej 5000 GT mogą wykorzystywać podczas żeglugi. Ma to pomóc w utrzymaniu poziomu emisji CO2 na niskim poziomie. W praktyce masowce i tankowce miałyby zmniejszyć moc swojego głównego silnika o 50%, a kontenerowce o 66%.
- Czarterujący powinni być wyraźnie zobowiązani do przestrzegania wszelkich regulacji w celu zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych ze statków - podkreślił Theodore Veniamis, prezes PMG.
- Propozycja Grecji jest prosta, przejrzysta, łatwa do wyegzekwowania i uwzględnia specyfikę danego sektora. Doprowadzi ona do bezpośrednich bezwzględnych redukcji emisji gazów cieplarnianych, do redukcji emisji SOx, NOx i hałasu podwodnego, a także wpływa na bezpieczeństwo i pozwala na średnio- i długoterminowe innowacje, nagradzając bardziej wydajne statki – dodał.
Grecka propozycja jest podobna do tej przedstawionej przez Japonię. Na początku tego miesiąca stowarzyszenie żeglugowe BIMCO stwierdziło, że limit mocy należy ustalić dla każdego sektora żeglugowego na podstawie założonej wydajności przeciętnego statku płynącego z bieżącą średnią prędkością handlową.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody