pc
Do sierpnia 2020 r. powstać ma kompletna dokumentacja projektowa dla modernizacji stacji Gliwice Łabędy i tamtejszego węzła kolejowego, wraz z budową nowego przystanku przy gliwickim Osiedlu Kopernika. Prace zostaną wykonane w nowej perspektywie finansowej.
O podpisaniu umowy na wykonanie dokumentacji poinformował w piątek zarządca kolejowej infrastruktury, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. To efekt prowadzonego od sierpnia ub. roku przetargu, który wygrała – z ceną ok. 4,9 mln zł – firma Systra.
Chodzi o element finansowanego z budżetu zadania PLK pn. „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, etap II: linia E 30 na odcinku Katowice – Chorzów Batory oraz Gliwice Łabędy”.
Prace projektowe będą dotyczyły przebudowy stacji Gliwice Łabędy i odtworzenia połączenia zmodernizowanej stacji Gliwice Port ze stacją Gliwice Łabędy. Potrwają do sierpnia 2020 r. „Roboty budowlane przewidywane są w następnej perspektywie finansowej” - podały w piątek PLK.
Ze względu na zmianę układu torowego stacji Gliwice Łabędy oraz przebudowę wiaduktu kolejowego nad ul. Staromiejską, na którym znajduje się obecny peron nr 1 stacji, zarządca kolejowej infrastruktury planuje rozbiórkę tego peronu i budowę nowego, przesuniętego ok. 150 m w kierunku stacji Taciszów.
Zgodnie z planami PLK powstanie też nowy przystanek osobowy Gliwice Kopernik, który według planów ma znaleźć się w rejonie estakady Jana Heweliusza (w przybliżeniu w połowie odległości między stacjami Gliwice i Gliwice Łabędy).
Zarządca kolejowej infrastruktury przekonuje, że w efekcie inwestycji zwiększy się dostępność usług kolejowych dla mieszkańców. Wzrośnie też prędkość pociągów na linii kolejowej nr 137 (odcinek Katowice – Chorzów Batory) do 160 km/h, a na linii nr 135 (Gliwice – Pyskowice) do 120 km/h – o ile pozwolą na to warunki terenowe.
Sprawniejszy przewóz towarów ma być możliwy dzięki planowanej budowie nowego toru, który połączy stację Gliwice Łabędy ze stacją Gliwice Port. Połączenie to umożliwi bezpośredni wjazd do stacji Gliwice Port od strony stacji Gliwice Łabędy z pominięciem stacji Gliwice. Obecnie nie ma bezpośredniego połączenia kolejowego między tymi stacjami.
Stacja Gliwice Port obsługuje m.in. przywrócony w 2017 r. transport węgla Kanałem Gliwickim.
Modernizacja węzła w Łabędach jest częścią projektu PLK zakładającego opracowanie dokumentacji projektowej dla zadania pn. „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, etap II”.
W latach 2013-2016 PLK wyremontowały już kosztem ok. 134 mln zł linię kolejową Gliwice-Katowice, będącą częścią europejskiej magistrali E30. W efekcie najszybsze pociągi pokonują ten odcinek w 25 minut, a składy regionalne w 29-32 minuty.
Prace rewitalizacyjne na trasie Katowice–Gliwice zaczęły się w 2013 r. - na dwóch odcinkach Chorzów Batory–Świętochłowice–Ruda Śląska Chebzie oraz Zabrze–Gliwice. Kolejny odcinek: Ruda Śląska Chebzie–Ruda Śląska–Zabrze został oddany do eksploatacji w grudniu 2014 r. Ostatni etap prac, odcinek Katowice–Chorzów Batory, był remontowany w 2015 r.
Roboty na trasie Katowice-Gliwice były częścią zadania inwestycyjnego PKP PLK pod nazwą "Rewitalizacja linii kolejowych nr 134, 137 i 138 na odcinku Gliwice Łabędy-Katowice-Sosnowiec Jęzor". W ramach tego samego kontraktu spółka wyremontowała odcinek Mysłowice-Sosnowiec Jęzor. Inwestycje zakładały przywracanie prędkości, z jakimi pierwotnie mogły jeździć w tych miejscach pociągi.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody