ew/porteconomics.eu/rynekinfrastruktury.pl
Port Gdańsk wśród europejskiej czołówki. Znalazł się na liście największych kontenerowych portów w Europie, opublikowanej przez Shanghai Maritime University. Do pierwszej 15 awansował z ubiegłorocznego, 16 miejsca przeskakując portugalski port w Sines.
Czołówka na liście pozostaje niezmienna. Należą do niej porty w Rotterdamie, Antwerpii i Hamburgu. W ubiegłym roku odpowiadały za 44,5% przeładunku kontenerów wśród piętnastu największych portów Europy, przeładowując 34,343 mln TEU. Warto jednak zauważyć, że ich znaczenie nieznacznie spadło w porównaniu do ubiegłorocznego wyniku (wtedy te trzy porty przeładowały aż 45,1%).
Jedynym portem na prestiżowej liście, który znajduje się na Bałtyku jest Port Gdańsk. Co ważne - może się on poszczycić największym wzrostem przeładunku kontenerów w porównaniu rok do roku. W ubiegłym roku obrót był większy niż w roku poprzednim o 23,3%.
Jak pisze portal rynekinfrastruktury.pl: "Biorąc pod uwagę te dane oraz wyniki za początek 2019 roku (wg. magazynu Namiary w styczniu 2019 roku DCT Gdańsk przeładował o 15 tys. TEU więcej niż przed rokiem, czyli o 9,7% więcej), i niewielkie spadki w Southampton, można liczyć, że za rok będziemy mogli cieszyć się z kolejnego awansu polskiego giganta."
Pamiętajmy także o tym, że trwają prace nad rozbudową terminala kontenerowego DCT Gdańsk. Przygotowywane są tereny pod nowe pola składowe, nowy przebieg ulicy Kontenerowej oraz rozbudowę bocznicy kolejowej; rozpoczyna się także budowa portali OCR. Program T2B, w ramach którego odbywają się prace, ma potrwać 3 lata.
Przy analizie wyników zestawienia, musimy wziąć pod uwagę także, że Port Gdańsk, w porównaniu do większości innych europejskich portów z pierwszej piętnastki - ma tylko jeden terminal kontenerowy- DCT.
Poniżej publikujemy pełne zestawienie.
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego
Europejskie Porozumienie Przemysłowe wyzwaniem i szansą dla portów i stref ekonomicznych