pc
GAZ-SYSTEM zakończył budowę gazociągu relacji Czeszów-Kiełczów, stanowiącego element Korytarza Północ-Południe. Wspólnie z pozostałymi gazociągami o średnicy DN 1000 mm tj. Zdzieszowice-Wrocław i Czeszów-Wierzchowice możliwy będzie odbiór zwiększonych ilości surowca ze świnoujskiego Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego oraz w niedalekiej przyszłości z gazociągu Baltic Pipe, który połączy Polskę ze złożami gazu na Szelfie Norweskim.
Gazociąg Czeszów-Kiełczów ma długość ok. 32,5 km i średnicę 1 000 mm. Jest położony w województwie dolnośląskim w gminach Zawonia i Długołęka. Stanowi część gazowego Korytarza Północ-Południe, który pozwoli na pełną integrację infrastruktury przesyłowej w tej części Europy.
– Projekt Północ-Południe to bardzo istotny element budowania niezależności Polski w zakresie zaopatrzenia w gaz ziemny – mówi Artur Zawartko, wiceprezes GAZ-SYSTEM. – Konsekwentnie rozbudowywany system przesyłowy, nowe kierunki dostaw, Terminal LNG i Baltic Pipe oraz połączenia transgraniczne to nowe perspektywy rozwoju i silna pozycja naszego kraju w Europie – dodaje.
– Gazociąg jest ważny dla zapewnienia elastyczności dostaw gazu do aglomeracji Dolnego i Górnego Śląska oraz regionu Opolszczyzny. Dzięki tej inwestycji oraz oddaniu do użytkowania w 2017 r. gazociągu Czeszów-Wierzchowice jesteśmy gotowi przesyłać gaz na kierunku północ-południe przez teren województwa dolnośląskiego, z wykorzystaniem podziemnego magazynu gazu w Wierzchowicach. Gazociąg Czeszów-Kiełczów łącznie z projektem został wybudowany w ciągu pięciu lat. Wymagał wykonania ok. 2 400 spawów, pokonania 30 przeszkód terenowych metodą bezwykopową, w tym dwóch przewiertów w technologii HDD (Horizontal Directional Drilling) o długości ok. 500 m i ok. 650 m, w celu zachowania w stanie nienaruszonym miejsc cennych przyrodniczo. Na trasie gazociągu są również dwa zespoły zaporowo-upustowe w Miłonowicach i Kiełczowie – podsumował Michał Lipowski, dyrektor Oddziału GAZ-SYSTEM we Wrocławiu.
Wartość całej inwestycji przekroczyła 120 mln zł. Gazociąg wybudowało konsorcjum firm w składzie Budimex S.A. (lider konsorcjum) i Mostostal Kraków S.A. (partner konsorcjum).
Budowa gazociągu była współfinansowana przez Unię Europejską:
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?