• <
bulk_cargo_port_szczecin

Rekord w Porcie Gdynia. W 2018 przeładunki przekroczyły 23,5 mln ton - rozmowa z Adamem Mellerem, prezesem Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

Mateusz Kowalewski

30.01.2019 12:05 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Rekord w Porcie Gdynia. W 2018 przeładunki przekroczyły 23,5 mln ton - rozmowa z Adamem Mellerem, prezesem Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

Partnerzy portalu

Rekord w Porcie Gdynia. W 2018 przeładunki przekroczyły 23,5 mln ton - rozmowa z Adamem Mellerem, prezesem Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. - GospodarkaMorska.pl

"Mamy kolejny rekord jednak dopiero realizowane przez nas inwestycje sprawią, że Port Gdynia stanie się portem oceanicznym". O rekordowych przeładunkach, bieżących inwestycjach i odważnych planach rozwoju rozmawiamy z Adamem Mellerem prezesem Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Na początek podsumujmy ubiegłoroczne wyniki przeładunkowe.

Rok 2018 zakończyliśmy z dużym sukcesem. Po raz kolejny pobiliśmy historyczny rekord przeładunkowy w Porcie Gdynia. Nie przeszkodziła nam w tym wysoko postawiona poprzeczka z ostatniego roku, w którym po raz pierwszy przekroczyliśmy magiczną barierę 20 mln ton, osiągając wynik 21,2 mln ton. W 2018 nastąpił wzrost o ponad 10 procent rok do roku – przeskoczyliśmy 23,5 mln ton.

Jak te wyniki prezentują się w poszczególnych grupach przeładunkowych?

Każdy rok przynosi pewną sezonową koniunkturę. W roku 2018 był to zdecydowanie przeładunek drewna i to z przyrostem przekraczającym 500 procent. Wzrosty odnotowaliśmy również w drobnicy i kontenerach oraz w ładunkach masowych. Z niewielkim spadkiem mieliśmy do czynienia jeżeli idzie o przeładunek paliw.

Jakie wnioski wyciągacie Państwo z ubiegłorocznych wyników? Jaki kierunek działań podejmiecie, żeby kontynuować przeładunkowa hossę w kolejnych latach?

Z pewnością, po raz kolejny możemy wyciągnąć wniosek, że nasze wyniki mogłyby być dużo lepsze. Nasza infra- i suprastruktura jest wykorzystywana praktycznie w 100 procentach dlatego dla nas najważniejsze są inwestycje maksymalizujące efektywność wykorzystania posiadanych terenów i pozyskiwanie oraz tworzenie nowej przestrzeni dla dalszego rozwoju. To jedno z wyzwań, któremu chcemy sprostać. Mamy sporo firm zainteresowanych działalnością na naszych terenach.

Jakie bieżące inwestycje zwiększą wydajność Portu Gdynia?

Rok 2019 z pewnością będzie dla nas rokiem inwestycji. Jedną z najważniejszych, zarówno dla portu jak i miasta, jest budowa nowego Publicznego Terminala Promowego. Liczymy, że zgodnie z umową, w 2021 roku będziemy mogli rozpocząć jego użytkowanie. Już na przełomie kwietnia i maja PKP PLK rozpocznie  przebudowę układu torowego Portu Gdynia. Rozpoczynamy też szereg inwestycji związanych z modernizacją nabrzeży wzdłuż głównego kanału portowego. Inwestycje te są konieczne ze względu na realizację pogłębienia portu do 16 metrów. Dzięki tej inwestycji, na którą pod koniec 2018 roku dostaliśmy dofinansowanie unijne, wszystkie nabrzeża w Porcie Gdynia będą pogłębione do 16 metrów i tym samym będziemy portem głębokowodnym. Kolejna istotna inwestycja, która jest efektem porozumienia jakie zawarliśmy pod koniec ubiegłego roku z MON, to poszerzenie wejścia wewnętrznego do portu ze 100 do 140 metrów. Natomiast przy ulicy Logistycznej zlokalizowanej za Estakadą Kwiatkowskiego budujemy nowy, pierwszy z czterech, magazyn wysokiego składowania. Na tych terenach będziemy również prowadzić działania w zakresie budowy nowego terminalu intermodalnego z placami składowymi.

Na jakim etapie są obecnie prace związane z poszerzeniem obrotnicy?

Właściwie cały akwen obrotnicy jest już gotowy. Trwają jeszcze ustalenia odnośnie nowej lokalizacji dla doku pływającego należącego do Stoczni Marynarki Wojennej, który „wchodzi” w światło obrotnicy. Cóż, już dzisiaj dysponujemy akwenem o średnicy 440 metrów czyli jesteśmy gotowi na przyjmowanie statków o długości 366 metrów i zanurzeniu 12,7 metra. Docelowo obrotnica będzie miała 480 metrów długości i pozwoli wpływać do Portu Gdynia jednostkom o długości 400 metrów.

Mimo, że gdyński port otoczony jest miastem w ubiegłym roku udało się pozyskać nowe tereny.

Pozyskaliśmy bardzo ważne tereny po stoczni Nauta, zlokalizowane przy ulicy Waszyngtona 1. Na działce o łącznej powierzchni 61,9 tys m kw. planujemy prowadzić działalność portową. Mamy jednak świadomość, że musimy tutaj stworzyć pewien bufor pomiędzy strefą przemysłową a mieszkalną Gdyni. Kolejny pozyskany teren w 2018 roku to działka nabyta od firmy Vistal zlokalizowana przy nabrzeżu Węgierskim. Teren o powierzchni 35 396 m kw. i długości nabrzeża 440 m również docelowo również zostanie przystosowany do działalności portowej.

Jak rozwija się projekt Portu Zewnętrznego?


Czynimy już konkretne kroki w kierunku realizacji budowy Portu Zewnętrznego. W 2018 przygotowaliśmy szczegółową koncepcję inwestycji. Przygotowujemy audyt środowiskowy określający wpływ terminala kontenerowego na florę i faunę. Przygotowujemy też elementy dokumentacji technicznej. Prowadzimy działania związane  z poszukiwaniem potencjalnych inwestorów oraz pozyskiwaniem informacji w zakresie know how. Podjęliśmy aktywność w zakresie prowadzenia wizyt i podejmowania współpracy z dużymi operatorami portowymi w Europie i na Świecie. Jeśli chodzi o budowę Portu Zewnętrznego chcemy czerpać wzorce od najlepszych. Byliśmy w kilku portach, gdzie mogliśmy obserwować rozwinięte technologie przeładunku kontenerów, które chcielibyśmy wdrożyć w Porcie Gdynia. Podczas wizyty w Szanghaju podjęliśmy rozmowy na temat możliwości współpracy z dużymi terminalami takimi jak terminal w Singapurze czy Hongkongu -propozycja spotkała się z dużym zainteresowaniem i zaowocowała bezpośrednimi zaproszeniami do największych chińskich portów.

Jakie jeszcze działanie prowadzi Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. w zakresie ekologii oraz innowacji?


Jeśli chodzi o ekologię to zastosowaliśmy na terenie portu system yetiSense, który monitoruje jakość powietrza w Porcie Gdynia – działa sześć punktów obserwacyjno-monitorujących. Wdrożymy też, wspólnie z terminalem masowym, urządzenia, które znacznie ograniczą możliwość pylenia podczas przeładunku. Bedą to układy zamknięte. Realizujemy również projekt ochrony przed dronami – Antydron, gdyż jako port borykamy się z dużą ilością dronów filmujących chociażby wycieczkowce, co - niestety - stwarza realne zagrożenie. Jako Port Gdynia chcemy również być pierwszym polskim portem, w którym będzie można bunkrować statki gazem LNG.

Oprócz tego, w ujęciu uniwersalności przeładowywanych towarów, Port Gdynia jest pierwszym w Europie portem z systemem precyzyjnego wyznaczania pozycji statków z dokładnością do kilku cm (RTK GBAS). System oprócz najwyższej technologii i gwarancji bezpieczeństwa wpływać będzie na optymalizację procesów załadunku i rozładunku poprzez możliwość automatyzacji tych czynności. Dzięki temu praca w porcie będzie jeszcze bardziej wydajna, a pracownicy mniej obciążeni. Z wdrożonej w Porcie Gdynia technologii korzystać będą mogli również geodeci. Po przeprowadzeniu procedury zgłoszenia stacji do Głównego Geodety Kraju, sygnał może zostać udostępniony również do pomiarów lądowych.

Dziękuję za rozmowę
Rozmawiał Mateusz Kowalewski

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.