• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Ekologiczne paliwa zaczynają się lepiej sprzedawać niż tradycyjne HSFO

PMK

25.11.2019 22:47 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Ekologiczne paliwa zaczynają się lepiej sprzedawać niż tradycyjne HSFO

Partnerzy portalu

Ekologiczne paliwa zaczynają się lepiej sprzedawać niż tradycyjne HSFO - GospodarkaMorska.pl

Globalny trader bunkrów, KPI Bridge OIL, poinformował, że pierwszy raz w historii zanotował większą sprzedaż ekologicznych paliw niż tych wysokosiarkowych (HSFO). Powodem jest zbliżające się wejście w życie przepisów IMO 2020, która obniżają limit siarki w paliwach do 0,5 proc., z 3,5 proc.

Według Sorena Holla, prezesa KPI Bridge Oil, rynek powinien przygotować się na duże wahania cen oleju napędowego o bardzo niskiej zawartości siarki (VLSFO), w zależności od lokalizacji.

- Zaczęliśmy oferować bunkrowanie paliwa o zawartości 0,5 proc. siarki od drugiego kwartału i zapotrzebowanie na nie stale rośnie od tego czasu - powiedział Holl.

- Na ostatnim etapie przejścia na paliwa zgodne z IMO 2020 obserwujemy znaczne wahania cen i dostępności w większości portów na całym świecie w miarę dostosowywania się rynku. Wcześniej mówiliśmy o przewidywanej różnicy cen na poziomie 30–40% między paliwami zgodnymi i niezgodnymi z nowymi przepisami – dodał.

Normy Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) obowiązujące od 1 stycznia ograniczają zawartość siarki w paliwie żeglugowym o 0,5%. Wyjątkiem są statki z zainstalowanymi skruberami. Ma to na celu poprawę zdrowia ludzi poprzez ograniczenie zanieczyszczenia powietrza przez statki morskie.

Zapasy czystszego paliwa powinny być dostępne w większości portów na początku roku – stwierdzono na konferencji Mare Forum USA. Jednak w niektórych miejscach niedobory zmuszą statki do objazdu do portów z dużymi zapasami - powiedziała Maria Burns, specjalista ds. łańcucha dostaw. Te zmiany będą kosztowne dla sprzedawców paliw i właścicieli statków.

Oczekuje się, że tylko około 6%, czyli 3000 z 55 000 statków oceanicznych na świecie, będzie miało zainstalowane płuczki do 2020 roku, czyli znacznie mniej niż pierwotnie oczekiwano. Globalne zużycie oleju napędowego w żegludze morskiej może z kolei osiągnąć 5 milionów baryłek dziennie (BPD) do 2020 roku i wzrosnąć do 8 milionów BPD do 2040 roku.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.