PMK
Grupa wiodących firm transportowych w Danii połączyła siły w ramach ambitnego projektu budowy zakładu produkcyjnego. Powstawałyby tam zrównoważone paliwa do transportu drogowego, morskiego i lotniczego na obszarze Kopenhagi.
Copenhagen Airports, AP Moller - Maersk, DSV Panalpina, DFDS, SAS i Ørsted - przewidują powstanie pierwszego tego rodzaju zakładu produkcji wodoru i e-paliwa już w 2023 roku. Po pełnej rozbudowie w 2030 roku projekt mógłby dostarczyć ponad 250 000 ton zrównoważonego paliwa dl autobusów, ciężarówek, statków morskich i samolotów każdego roku.
Produkcja mogłaby potencjalnie opierać się na łącznej mocy 1,3 gigawata, co prawdopodobnie uczyniłoby go jednym z największych tego typu obiektów na świecie i zmniejszyłoby roczną emisję dwutlenku węgla o 850 000 ton.
Pierwszy etap, który mógłby być gotowy do 2023 roku, obejmuje elektrolizer o mocy 10 MW, który może wytwarzać odnawialny wodór wykorzystywany bezpośrednio w autobusach i ciężarówkach. Drugi etap obejmuje instalację elektrolizera o mocy 250 MW, który miałby zostać uruchomiony do 2027 roku. Etap trzeci, który miałby być gotowy do 2030 roku, zwiększyłby wydajność elektrolizera w projekcie do 1,3 GW i wychwyciłby bardziej zrównoważony CO2. Projekt może potencjalnie zastąpić 5% paliw kopalnych na lotnisku w Kopenhadze do 2027 i 30% do 2030 roku.
- Jeśli projekt zostanie zrealizowany zgodnie z planem, będzie zlokalizowany na obszarze Greater Copenhagen i może dostarczać odnawialny wodór do autobusów bezemisyjnych oferowanych przez Movia i ciężkich samochodów ciężarowych zarządzanych przez DSV Panalpina, odnawialny metanol dla statków Maerska i e-naftę do samolotów SAS i transportu lotniczego - powiedzieli partnerzy we wspólnym oświadczeniu.
Projekt będzie wymagał dostaw energii odnawialnej na dużą skalę, która mogłaby potencjalnie pochodzić z morskiej energii wiatrowej budowanej w Rønne Banke.
- Dekarbonizacja sektora transportu jest znaczącym i złożonym zadaniem, które wymaga współpracy każdej firmy, organizacji i kraju - skomentował Søren Skou, prezes A.P. Moller - Maersk.
- Ten projekt stanowi pierwszy krok na drodze do ogromnej transformacji produkcji i dystrybucji zrównoważonej energii. W Danii mamy teraz okazję przyspieszyć zieloną transformację i przejąć wiodącą rolę w zasilaniu przyszłości zrównoważoną energią i cieszę się, że możemy przyczynić się do konkretnych działań. Potrzebujemy wielu takich projektów zarówno w Danii, jak i na całym świecie, aby osiągnąć naszą ambicję i stać się neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku – dodał.
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego
Europejskie Porozumienie Przemysłowe wyzwaniem i szansą dla portów i stref ekonomicznych