PMK
Oczekuje się, że światowy sektor terminali kontenerowych pozostanie bardzo dochodowym biznesem w 2019 roku, a jego przepustowość przekroczy 800 milionów TEU, generując EBITDA o wartości ponad 25 miliardów dolarów – donosi agencja Drewry.
To optymistyczna prognoza pomimo nadchodzących napięć w sektorze, narastających niepewności geopolitycznych, takich jak wojny celne USA i Chin oraz Brexit. W związku z tym, Drewry spodziewa się złagodzenia globalnej dynamiki popytu na usługi portów kontenerowych, z około 4,7 proc. w 2018 r. do nieco ponad 4 proc. w 2019 r. To wciąż jednak bardzo dobry wynik, który przekłada się na dodatkowe 30 mln TEU w światowym obrocie.
- Możemy oczekiwać, że inwestorzy i operatorzy będą nadal ostrożni pod względem inwestycji w nowe moce produkcyjne. Nawet chińskie porty mogą zostać dotknięte, jeśli tamtejsza gospodarka zwolni znacząco - przewiduje Drewry.
Sektor nie będzie musiał się borykać ze znaczącym wzrostem maksymalnych rozmiarów statków w tym roku, ponieważ fizyczne wymiary statków pozostają takie same. Oczekuje się, że operatorzy portów i władze portowe będą nadal analizować możliwości oferowane przez digitalizację / automatyzację / blockchain / smart ports / IoT / hyperloop, a także poszerzać portfel łańcucha dostaw, starając się zdywersyfikować źródła przychodów.
Czyniąc to, prawdopodobnie staną w obliczu ostrej konkurencji ze strony czołowych firm żeglugowych, które próbują zrobić to samo - podsumowuje Drewry.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych