• <
bulk_cargo_port_szczecin

Do portu w Kłajpedzie wpłynął największy kontenerowiec w jego historii. Rośnie konkurencja dla Gdańska (foto, wideo)

pc/portofklaipeda.lt

27.12.2018 18:47 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Do portu w Kłajpedzie wpłynął największy kontenerowiec w jego historii. Rośnie konkurencja dla Gdańska (foto, wideo)

Partnerzy portalu

Do portu w Kłajpedzie wpłynął największy kontenerowiec w jego historii. Rośnie konkurencja dla Gdańska (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl

Ma 400 m długości, 59 m szerokości i 19 462 TEU. Mowa o kontenerowcu MSC Ingy, który 19 grudnia zawinął do portu w Kłajpedzie. To jeden z największych statków na świecie i pierwsza tak duża jednostka w historii litewskiego portu. Dotychczas największe kontenerowce, jakie wpływały do Kłajpedy, miały 366 m długości, 48 m szerokości i 13 119 TEU.

Wizyta kontenerowca MSC Ingy, obsługiwanego przez linię żeglugową MSC (Mediterranean Shipping Company), była zawinięciem próbnym i prawdziwym wyzwaniem dla portowych służb. Staranne przygotowania do pilotowania MSC Ingy, rozpoczęły się na długo przed jego planowanym zawinięciem. Latem tego roku najbardziej doświadczeni kapitanowie statków MSC wraz z morskimi pilotami portu w Kłajpedzie na symulatorze Litewskiej Akademii Morskiej wykonali kilkadziesiąt symulacji wejścia statku klasy ULCV (Ultra Large Container Vessel) do litewskiego portu. Za każdym razem sprawdzano parametry, które mogły mieć bezpośredni wpływ na nawigowanie statkiem, czyli m.in. zmieniano siłę i kierunek wiatru, stopień jego zanurzenia i modelowano różne możliwe sytuacje.

Kontenerowiec MSC Ingy zacumował przy nabrzeżach JSCC Klaipėdos Smeltė – właściciela międzynarodowego centrum dystrybucji ładunków (HUB). Obecnie raz w tygodniu obsługiwane są tam kontenerowce o ładowności 5 000-7 000 TEU, przewożące kontenery m.in. na trasie „Australia Express”, łączącej Kłajpedę z ważnymi tranzytowymi portami, takimi jak: Londyn (Wielka Brytania), Antwerpia (Belgia), Walencja (Hiszpania), Neapol (Włochy), King-Abdullah (Arabia Saudyjska), Singapur, Kolombo (Sri Lanka), Sidney (Australia). Zwykle przeładunek tych kontenerowców sięga średnio 6 000 TEU. Większość kontenerów trafia na feedery – statki dowozowe, które zawożą je do portów morskich m.in. w Finlandii, Rosji i w Estonii.

Po udanym pilotażu i cumowaniu kontenerowca MSC Ingy w porcie w Kłajpedzie, przedstawiciele Terminal Investment Limited (TIL), głównego udziałowca terminalu Klaipėdos Smeltė, ocenili działania i pracę pilotów morskich, terminalu kontenerowego oraz firmy holowniczej Towmar Baltic jako wysoce profesjonalne i spełniające wszystkie oczekiwania.

Statek MSC Ingy kursuje na trasie łączącej Chiny (Ningbo, Szanghaj), przez Koreę Południową (Kwangyang) i Malezję (Tanjung Pelepas), z portami morskimi Europy Zachodniej (Sines, Bremerhaven, Rotterdam, Gdańsk), czyli na tej samej, jaką towary trafiają do Portu Gdańsk. Podczas próbnego zawinięcia w Kłajpedzie przeładowano ok. 1 100 TEU, przeznaczonych dla tysięcy nadawców i odbiorców na Litwie i Białorusi. Zadecydowano także o niezaładowywaniu jednostki do maksymalnego zanurzenia dopuszczanego w tym porcie.

MSC na początku przyszłego roku ma podjąć decyzję o regularnych zawinięciach kontenerowców klasy ULCV do portu w Kłajpedzie.

MSC Ingy zagwarantował portowi w Kłajpedzie miejsce w „najwyższej lidze kontenerowej”. Zaledwie 37 portów morskich na świecie (ok. 7%) z 500 obsługiwanych przez MSC może przyjmować jednostki klasy ULCV. Na Morzu Bałtyckim do tej pory taką możliwość oferowały jedynie terminale kontenerowe w Aarhus w Danii oraz DCT w Gdańsku, gdzie zawijają statki, na pokładach których zmieści się nawet 21 413 kontenerów 20-stopowych.

Jeżeli MSC wprowdzi na stałe kursy do Kłajpedy, stanie się ona bezpośrednim konkurentem gdańskiego portu. Według prognoz, litewski port będzie obsługiwał coraz więcej kontenerów. Z tego powodu już teraz rozpoczęto budowę nowych magazynów oraz podpisano umowę z fińską firmą Konecranes na dostawę 12 nowoczesnych żurawi kontenerowych. Wartość inwestycji planowanych w Porcie Kłajpeda to 65 mln euro. Dzięki nim zdolność przeładunkowa terminalu kontenerowego Klaipėdos Smeltė w 2020 r. sięgnąć ma 800 000 kontenerów lub 1,2 mln TEU. Obecnie w terminalu pracuje 310 pracowników, zatrudniono także 60 dodatkowych specjalistów, którzy szkolą się od maja tego roku.

Krzywa wzrostu obsługi kontenerów w Porcie Kłajpeda gwałtownie rośnie. W porównaniu z poprzednim rokiem, przeładowano tam o prawie 60% kontenerów więcej (677 350 TEU na dzień 11 stycznia 2018 r., w porównaniu do 430 974 TEU na dzień 11 stycznia 2017 r.). Na takie wyniki wpływa również działalność innego terminalu w Porcie Kłajpeda – JSC Klaipeda Container Terminal, którego obroty wzrosły w tym roku o ponad 20%.

Wzrost przeładunków związany jest także z rozporządzeniem litewskiego Ministerstwa Transportu i Komunikacji z listopada tego roku, na mocy którego obniżono opłaty portowe dla statków o tonażu pojemnościowym brutto powyżej 60 tys. jednostek.

Od września 2008 r. głównym udziałowcem spółki Klaipėdos Smeltė jest międzynarodowy operator terminali kontenerowych Terminal Investment Limited (TIL) z główną siedzibą w Genewie (Szwajcaria). TIL zarządza udziałami w 38 terminalach kontenerowych zlokalizowanych w 24 krajach położonych na pięciu kontynentach. Firma inwestuje w rozwój terminali w portach, gdzie MSC, główny klient i posiadacz kontrolnego pakietu w TIL, planuje skierować przepływy kontenerowe. W latach 2008-2017 TIL we współpracy z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju oraz SEB zainwestował ponad 75 mln EUR na budowę kontenerowego centrum dystrybucyjnego i modernizację firmy Klaipėdos Smeltė: 35 mln EUR na zakup nowoczesnych dźwigów portowych STS i RTG oraz innego sprzętu; 38 mln EUR na budowę placów składowych oraz nowoczesnych warsztatów obsługi technicznej i napraw; pozostała część środków została przeznaczona na nowoczesne oprogramowanie do zarządzania terminalami kontenerowymi i inne urządzenia. W 2017 roku Klaipėdos Smeltė przeładował 180 000 TEU, a planowane jest zakończenie 2018 roku z wynikiem 380 000 TEU.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.