pc
Kontenerowiec Charlotte Maersk w drodze do Gdyni. Prawie 347-metrowa jednostka spodziewana jest w najbliższy wtorek. Będzie to najdłuższy kontenerowiec, jaki kiedykolwiek zawinął do gdyńskiego portu.
Charlotte Maersk zacumuje w BCT – Bałtyckim Terminalu Kontenerowym. Statek przypłynie tam 12 lutego o 16. W Gdyni pozostanie dwa dni. To jednak nie koniec jego rejsu po Morzu Bałtyckim. Jak podaje Maersk, kontenerowiec z Gdyni udaje się na kotwicowisko Bałtyjska i Kaliningradu, a następnie do DCT Gdańsk. Tam spodziewany jest 17 lutego.
Kontenerowiec Charlotre Maersk ma 346,98 m długości, 42,8 m szerokości, 109 657 t nośności oraz 92 198 GT. Jego pojemność to 9 640 TEU. Zbudowana w 2002 r. jednostka pływa pod duńską banderą.
Dotychczasowy rekord długości kontenerowców zawijających do Portu Gdynia należał do statku MSC Asya. Statek przypłynął tam w 2015 r. z ładunkiem ponad 3 000 kontenerów. Ma 336,69 m długości i 45,64 m szerokości. Jego pojemność to 9 178 TEU.
W 2018 r. natomiast w BCT – Bałtyckim Terminalu Kontenerowym zacumował MSC Paris. Kontenerowiec ma 334,07 m długości, 42,8 m szerokości, 14,5 m maks. zanurzenia oraz 102 761 t nośności. Jego pojemność to 8 204 TEU. W gdyńskim porcie do przeładowania było ok. 6 000 TEU.
W 2018 r. Port Gdynia pobił historyczny rekord. Przeładowano tam ponad 23,5 mln t ładunków, osiągając ok. 10-procentowy wzrost w porównaniu do 2017 r. Obecnie w Porcie Gdynia realizowane są kluczowe inwestycje: budowa nowego publicznego terminalu promowego i nowej portowej obrotnicy wraz z przebudową nabrzeży, pogłębieniem portowych akwenów i toru podejściowego do 16,5 m głębokości. Do 2026 r. powstać ma Port Zewnętrzny z nowym terminalem kontenerowym.
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego
Europejskie Porozumienie Przemysłowe wyzwaniem i szansą dla portów i stref ekonomicznych