• <
bulk_cargo_port_szczecin

Do DCT Gdańsk płynie MSC Gülsün – największy kontenerowiec świata (foto, wideo)

pc

20.08.2019 03:27 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Do DCT Gdańsk płynie MSC Gülsün – największy kontenerowiec świata (foto, wideo)

Partnerzy portalu

Do DCT Gdańsk płynie MSC Gülsün – największy kontenerowiec świata (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl

MSC Gülsün w drodze do Portu Gdańsk. Największy na świecie kontenerowiec spodziewany jest w DCT Gdańsk w najbliższy piątek w ramach serwisu Silk/AE10. Na pokładzie pomieści prawie 24 000 20-stopowych kontenerów, co czyni go rekordzistą wśród tego typu jednostek. Statek w Gdańsku będzie widoczny z ul. Kontenerowej.

Kontenerowiec MSC Gülsün stał się rekordzistą ze względu na swoją pojemność, czyli dokładnie 23 756 TEU. W praktyce oznacza to, że statek jednorazowo może zabrać na pokład np. 8,35 mln mikrofalówek albo 386 mln par butów, albo 47 512 samochodów. Gdyby zamienić podróż tych towarów z morskiego na inny rodzaj transportu, potrzebne byłyby 14 072 ciężarówki albo 1 358 samolotów, albo 44 składy pociągów.

Obecnie MSC Gülsün rozładowuje kontenery w Porcie Bremerhaven. Armator jednostki, MSC Mediterranean Shipping Company, poinformował w poniedziałek w komunikacie, że jednostka przypłynęła do Europy po ukończeniu dziewiczej podróży z północnych Chin. Pierwszy rejs gigantyczny kontenerowiec rozpoczął 8 lipca w Porcie Tiencin. Następnie zatrzymywał się m.in. w Qingdao, Szanghaju oraz w malezyjskim Porcie Tanjung Pelepas, gdzie pobił rekord przeładunku kontenerów – opuścił tamtejszy terminal z 19,574 TEU na pokładzie. Więcej informacji na ten temat tutaj.

Pierwszym europejskim portem natomiast, do którego zawinął MSC Gülsün, był hiszpański Algeciras. Oprócz Gdańska, na trasie kontenerowca planowane są jeszcze Kaliningrad i Rotterdam.

MSC Gülsün ma 399,9 m długości i 61,5 m szerokości. To tyle samo, co cztery boiska piłkarskie. Dla porównania Empire State Building w Nowym Jorku ma 381 m wysokości, a paryska Wieża Eiffla mierzy 324 m. Kontenerowiec ma 33, 2 m wysokości oraz 16 m maksymalnego zanurzenia. Jest wyposażony w silnik MAN D&T 11G95ME-C9.5 x 1 set (66,650 kW x 80.0 rpm). Maksymalna prędkość statku to 21 w. Jednostka została zbudowana w tym roku w stoczni Samsung Heavy Industries (SHI) w Geoje w Korei Południowej. Pływa pod panamską banderą.

Kontenerowiec razem z tradycyjnymi kontenerami może zabrać na pokład 2 024 kontenery chłodzone, co, według MSC, przyspiesza handel żywnością, napojami, środkami farmaceutycznymi i innymi chłodzonymi produktami między Azją a Europą.

Jak podaje przewoźnik, kontenerowiec MSC Gülsün to jednostka ekologiczna. Dziób statku został zaprojektowany w taki sposób, by zwiększać efektywność energetyczną poprzez zmniejszenie oporów kadłuba. Najnowocześniejsza technika minimalizuje także opór wiatru, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa. Jednostka wyposażona jest w zatwierdzony przez IMO hybrydowy system oczyszczania spalin. Może przechodzić na paliwo o niskiej zawartości siarki, jest także przystosowana do przebudowy na zasilanie LNG. Dodatkowo dla zapewnienia bezpieczeństwa załogi i ładunku, statek ma podwójnie zabezpieczony kadłub wokół siłowni. Na pokładzie zainstalowano także specjalistyczny program, który umożliwia ocenę stanu kadłuba w 3D. Dla jeszcze większego bezpieczeństwa, jednostka wyposażona jest w „dwuwieżowy” system przeciwpożarowy z pompami o dużej wydajności.

MSC Gülsün to pierwsza jednostka klasy 23 000+ TEU zbudowana dla MSC Mediterranean Shipping Company. Światowy lider w transporcie i logistyce zamówił łącznie sześć takich jednostek, które wejdą do eksploatacji w latach 2019-2020. Statki powstają w stoczni Samsung Heavy Industries w Korei Południowej. Dodatkowo pięć kolejnych jednostek tego typu dla MSC budowanych jest w południowokoreańskiej stoczni Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering (DSME).

MSC podaje, że MSC Gülsün i jego siostrzane statki wyznaczają nowy standard w transporcie kontenerowym, w szczególności w odniesieniu do ekologii. Według przewoźnika, wielkie statki emitują mniej CO2 niż inne środki transportu (samoloty, pociągi, ciężarówki czy barki) w przeliczeniu na jeden transportowany kontener, co umożliwia firmom przewożącym towary w ramach usług MSC między Azją a Europą zmniejszenie śladu węglowego w łańcuchu ich dostaw. Nowa klasa kontenerowców została zaprojektowana z myślą o ochronie środowiska, wydajności, stabilności i bezpieczeństwie, a także, by sprostać cyfrowym wyzwaniom. Dzięki szybkiemu przewozowi i inteligentnemu systemowi oznaczania kontenerów, transport towarów jest przejrzysty, bezpieczny i niezawodny. Potwierdza to zaangażowanie MSC w zapewnienie jak najlepszych usług na największych i najbardziej ruchliwych szlakach handlowych.

Dzięki zwiększonej oszczędności paliwa i energetycznej efektywności nowych kontenerowców MSC jest na dobrej drodze do osiągnięcia przed czasem międzynarodowych celów polityki ochrony środowiska do roku 2030, określonych przez Międzynarodową Organizację Morską (IMO). We flocie MSC w latach 2015-2018 udało się już zapewnić 13-procentową poprawę emisji na tonę przewożonego ładunku – poinformował przewoźnik.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.