• <
bulk_cargo_port_szczecin

Do 28 lutego potrwa wycinka lasu w związku z przekopem przez Mierzeję Wiślaną (foto)

pc/PAP

18.02.2019 12:15 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Do 28 lutego potrwa wycinka lasu w związku z przekopem przez Mierzeję Wiślaną (foto)

Partnerzy portalu

Do 28 lutego potrwa wycinka lasu w związku z przekopem przez Mierzeję Wiślaną (foto) - GospodarkaMorska.pl

10 000 drzew zostanie wyciętych w ramach prac przygotowawczych do realizacji przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Wycinka, która potrwa do 28 lutego, ruszyła w piątek, tuż po wydaniu przez wojewodę pomorskiego decyzji o zezwoleniu na budowę drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Decyzja wojewody ma rygor natychmiastowej wykonalności i dotyczy części znajdującej się w województwie pomorskim. Prace na Mierzei Wiślanej trwają na mocy porozumienia, jakie Urząd Morski w Gdyni zawarł z Państwowym Gospodarstwem Leśnym Lasy Państwowe – Nadleśnictwo Elbląg.

– To, co się dziś dzieje, to jest konsekwencja programu przyjętego przez rząd polski i ustawy przyjętej w 2017 r. przez Sejm głosami 402 posłów. I my jak inwestor, w imieniu ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, zostaliśmy wyznaczeni do prowadzenia kolejnych prac przygotowawczych – powiedział w poniedziałek na konferencji prasowej dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski.

– Wykonujemy te prace na spokojnie. Te prace są wykonywane standardowo, tutaj nie ma czegoś, co byłoby ponadstandardowe. Jedyną rzeczą, która według mnie jest ponadstandardowa, to firma zewnętrzna zatrudniona przez inwestora. Ale ona służy zabezpieczeniu, bo jeżeli jest decyzja wydana w trybie specustawy, to ten grunt, który jest objęty inwestycją, przechodzi z mocy prawa od razu na inwestora, dlatego ten zabezpieczył od wewnątrz tę inwestycję – powiedział w rozmowie z dziennikarzami Bartłomiej Obajtek, dyrektor Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Gdańsku.

Poinformował, że na miejscu pracują 10 osób i trzy maszyny wielooperacyjne, czwarta jest w pogotowiu. Dodał, że teren zabezpiecza około 70 osób, cały czas obecni są: 50 policjantów, 20 strażników leśnych i Straż Graniczna.

Nadleśniczy Nadleśnictwa Elbląg Mariusz Potoczny powiedział, że rozpoczęte prace związane z wycinką drzew i krzewów obejmują niecałe 25 hektarów, a przewidywana ilość uzyskanego drewna to ok. 6,5 tys. metrów sześc.

– Prace odbywają się sprawnie. Prowadzone są w trybie całodobowym. Wycinkę rozpoczęliśmy w sąsiedztwie drogi wojewódzkiej 501, w tej chwili posuwamy się na północ w kierunku Zatoki Gdańskiej. Zaawansowanie prac wynosi teraz ok. 30 procent. Dniem granicznym zakończenia wycinki jest 1 marca, ponieważ od tego dnia, zgodnie z decyzją środowiskową, rozpoczyna się okres lęgowy ptaków – dodał Potoczny.

Dyrektor Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Gdańsku Bartłomiej Obajtek podkreślił natomiast, że pas wycinki lasu na Mierzei Wiślanej wynosi ok. 200 metrów. – Ingerencja w środowisko związana z wycinką jest więc minimalna. Teren objęty wycinką drzew obejmuje 0,5 procent wszystkich lasów znajdujących się na Mierzei Wiślanej – zaznaczył.

Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni powiedział, że wylesianie jest jednym z elementów zaplanowanych prac.

– Prace geologiczne, prace archeologiczne, rozpoznanie saperskie, prace związane z badaniami ferromagnetycznymi plus pozostałe związane z przeniesieniem trzczinowisk i różnej roślinności. To są prace zmierzające ku temu, żebyśmy teren naszej inwestycji przygotowali dla potencjalnego wyłonionego na początku kwietnia wykonawcy, żeby on mógł wejść i realizować prace z zakresu wykonania budowli hydrotechnicznych, falochronów osłonowych, kanału, śluz i mostów. To wszystko służy temu, żebyśmy sprostali wymogom czasowym, czyli ten termin 2022 r., żebyśmy zdążyli z zakończeniem prac i przeszli do eksploatacji kanału żeglugowego – powiedział Piotrzkowski.

Dodał, że jest duże zainteresowanie ze strony potencjalnych inwestorów na realizację przekopu przez Mierzeję Wiślaną.
– Do chwili obecnej mamy ok. 1 000 pytań od osób czy firm zainteresowanych realizacją tego przedsięwzięcia. Wcześniej jako datę otwarcia ofert w przetargu wyznaczyliśmy połowę marca. Termin ten jednak przesunęliśmy na 15 kwietnia w związku z tym sporym zainteresowaniem – poinformował.

Budowie przekopu przez Mierzeję Wiślaną sprzeciwiają się władze samorządu województwa pomorskiego. „Nie jesteśmy zaskoczeni faktem wycinki, ponieważ mamy świadomość determinacji obecnych władz, by realizować tę inwestycję. Możemy ubolewać, że odbywa się to bez poszanowania faktu dot. istniejących kontrowersji i nierozwianych wątpliwości, a także pomimo toczącego się postępowania przed Generalną Dyrekcją Ochrony Środowiska w sprawie odwołań od decyzji środowiskowej” – oświadczył w piątek rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego Michał Piotrowski.

Poinformował, w oświadczeniu przesłanym w poniedziałek, że w związku z rozpoczętą w ubiegły piątek wycinką drzew na Mierzei Wiślanej, Urząd Morski w Gdyni 15 stycznia zwrócił się do Marszałka Województwa Pomorskiego z wnioskiem o zgodę na płoszenie zwierząt na obszarze, gdzie będzie wykonywana wycinka lasu. Zgoda ta jeszcze nie została wydana.

– Zgoda nie została wydana, gdyż poprosiliśmy wnioskodawcę o uzupełnienie wniosku, tj. wskazanie sposobów płoszenia, oraz wynikających z tego zagrożeń, a także o wskazanie podmiotu, który będzie wykonywał płoszenie – powiedział cytowany w komunikacie Krzysztof Pałkowski, zastępca dyrektora Departamentu Środowiska i Rolnictwa w pomorskim Urzędzie Marszałkowskim.

„O zgodę należy wnioskować zgodnie z przepisami Ustawy Prawo Łowieckie. Urząd Marszałkowski ma 30 dni na wydanie odpowiedniego zezwolenia (po zasięgnięciu opinii Polskiego Związku Łowieckiego)” – napisano w oświadczeniu.

Dyrektor RZGW Wody Polskie w Gdańsku wydał pozwolenie wodnoprawne na wykonanie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Urząd Morski w Gdyni ma także decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji wydaną przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie. Nie jest ona prawomocna, bo odwołania od niej złożyli do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska zarząd woj. pomorskiego i organizacje ekologiczne.

W połowie grudnia 2018 r. Komisja Europejska zwróciła się do polskich władz z pismem w sprawie raportu oddziaływania na środowisko i pozytywnej decyzji RDOŚ w Olsztynie. W styczniu KE poinformowała PAP, że otrzymała odpowiedź i że przeanalizuje ten dokument.

Wcześniej minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk wyraził nadzieję, że prośba Komisji nie jest pokłosiem pisma, które do KE wysłał jakiś czas temu rosyjski wiceminister rolnictwa, ponieważ Komisja w piśmie powołuje się na zobowiązania rządu PO-PSL z 2013 roku oraz lipca 2015 roku, że Polska będzie konsultować projekt z Brukselą.

Komentując zastrzeżenia samorządu pomorskiego i procedury prawne, Piotrzkowski stwierdził, że to wszystko jest „poza działaniem” Urzędu Morskiego jako inwestora. – My mamy pewien harmonogram, a wycinka drzew – co chciałbym wyraźnie podkreślić – to nie jest jeszcze etap inwestycyjny, a jest to etap przygotowania do inwestycji – objaśnił.

– Zobligowani jesteśmy do wykonania pewnego etapu, na który zezwala nam polskie prawo. Przekop przez Mierzeję Wiślaną to nie pierwsza inwestycja realizowana w trybie specustawy. Te inwestycje są realizowane mimo procesów odwoławczych. Warto pamiętać, że przy np. kolei metropolitalnej proces odwoławczy, zwłaszcza spraw związanych z odszkodowaniami, trwa kilka, a nawet kilkanaście lat. Jeśli nie byłoby takich możliwości, w rzeczywistości trudno byłoby zrealizować jakąkolwiek inwestycję – ocenił Obajtek.

Dodał, że programem Natura 2000 objętych jest w Polsce 38 proc. powierzchni Lasów Państwowych. – W Unii Europejskiej średnia ta wynosi 14 proc. Pod kątem ochrony przyrody nie mam więc sobie nic do zarzucenia. Jesteśmy w tej dziedzinie liderem w Europie. A lasy na Mierzei Wiślanej nie stanowią ani rezerwatu, ani parku narodowego – powiedział.

– Warto rozwiać jeszcze jeden mit. Wiadomo, że marszałek województwa pomorskiego nie jest zadowolony z tej inwestycji. Marszałek jako organ może podejmować decyzje o wyłączeniu gruntów leśnych z produkcji. Zadaliśmy sobie trud i obliczyliśmy, że z przeciągu 10 lat marszałek pomorski przewidział zmianę lasu na inny użytek na powierzchni 720 hektarów, głównie pod zabudowę mieszkaniową. A my robimy inwestycję służącą m.in. bezpieczeństwu państwa na ok. 25 hektarach – mówił Obajtek.

Jak zapowiada resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, pierwsze jednostki przez kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będą mogły przepłynąć w 2022 roku. Inwestycja ma kosztować ok. 880 mln zł; będzie finansowana w całości z budżetu państwa.

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.