PMK
Razem ze startem projektu ShippingLab w tym miesiącu rozpoczęła się duńska podróż w celu stworzenia pierwszego bezzałogowego i ekologicznego statku.
Ponad 30 partnerów ustanowiło ShippingLab - ambitną platformę badań morskich, rozwoju i innowacji. Spółki żeglugowe J. Lauritzen, Maersk Tankers, DFDS, Torm i szereg innych firm spedycyjnych, dostawców przemysłu morskiego, instytucji badawczych i technologicznych oraz uniwersytetów utworzyły partnerstwo, w którym przemysł i środowisko akademickie współpracują w celu rozwiązania praktycznych problemów na korzyść społeczeństwa.
Nadrzędnym celem partnerstwa jest rozwój pierwszego autonomicznego, przyjaznego dla środowiska statku w Danii. Według J. Lauritzena droga do osiągnięcia tego celu obejmie również sposoby pracy nad cyfrową eksploatacją statków i dekarbonizacją.
Praca nad dekarbonizacją skupi się na takich dziedzinach, jak elektryfikacja napędu statku i wykorzystanie wielu źródeł energii w konfiguracji hybrydowej. Celem jest wprowadzenie czystych rozwiązań technologicznych o niskim lub zerowym śladzie węglowym.
Partnerstwo wspierane jest przez różne duńskie fundusze, w tym Duński Fundusz Innowacji, Duński Fundusz Morski i Lauritzen Fonden. Projekt ma potrwać trzy lata.
Grupa, która rozpoczęła ShippingLab, reprezentuje wybór Blue Denmark - krajowego klastra morskiego. Jednakże Shipping Lab nie jest zamkniętą inicjatywą i mogą dołączyć inne organizacje.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody