PMK
Prezes armatora Hapag-Lloyd przewiduje dalszą ciężką walkę z powodu kryzysu na rynku kontenerowym. Operator prawdopodobnie zanotował sporą stratę w zeszłym roku, po tym jak ta w połowie roku wyniosła 100,9 mln euro. Przychody w tym czasie spadły do 88,7 mln euro.
- Warunki rynkowe stanowią wyzwanie. Stawki frachtowe znajdują się pod presją, koszty bunkra i koszty transportu na niektórych ważnych szlakach wzrosły. Spodziewamy się stopniowej poprawy rynku w 2019 roku - ale wyniki tego ożywienia zobaczymy dopiero w raportach finansowych z przyszłego roku - powiedział Rolf Habben Jansen, dyrektor generalny Hapag-Lloyd.
Mandat Jansena jako dyrektora generalnego spółki został przedłużony o dodatkowe pięć lat. Dyrektor generalny powiedział, że wyniki za ten okres były poniżej oczekiwań, przede wszystkim ze względu na znaczny wzrost cen bunkrów i zmienioną strukturę kosztów ze względu na nową sieć usług. Niestabilne stawki frachtowe i silna konkurencja nie ułatwiają dalszego rozwoju.
Transport kontenerowy zmaga się z nadpodażą jednostek, wojnami cenowymi i stawkami frachtowymi znacznie poniżej progu rentowności, ale analitycy branży twierdzą, że najgorsze już za nami.
Dziewięciomiesięczny zysk operacyjny firmy wzrósł ponad dziesięciokrotnie, ale koncern wciąż nie pozbył się zadłużenia netto na poziomie 7,3 miliarda dolarów, co według Habbena Jansena będzie stanowić spore wyzwanie.
Po połączeniu z UASC, Hapag-Lloyd jest obecnie piątym co do wielkości armatorem kontenerowym na świecie. Habben Jansen przewiduje dalszą konsolidację w branży.
- Około 9 z 20 dotychczasowych spółek zniknie pod koniec 2018 roku – powiedział. - Z drugiej strony rosnące ceny ropy naftowej podniosą koszty paliwa bunkrowego, stanowiąc wyzwanie dla firm spedycyjnych – dodał.
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie
Bezpiecznie do portu mimo niepogody