pc
Coral Methane – bunkierka LNG z gdańskiej stoczni, wykonała pierwszą operację bunkrowania. Paliwo dostarczyła na pierwszy na świecie statek pasażerski napędzany skroplonym gazem ziemnym. Mowa o wycieczkowcu AIDAnova, który może zabrać na pokład ponad 6 tys. pasażerów. Zakończona sukcesem operacja na wodzie i w porcie odbyła się w minioną środę w Santa Cruz de Tenerife na Wyspach Kanaryjskich.
– Uważamy, że LNG jest dzisiaj najbardziej zrównoważonym paliwem morskim. Bunkierka LNG dostarczona przy współudziale Shell podkreśla nasze zaangażowanie w bunkrowanie tego właśnie paliwa. Sukces projektu wynika z doskonałej współpracy wszystkich stron – mówi Klaas Kerssemakers, dyrektor operacyjny Anthony Vader, armator Coral Methane.
Aby operacja bunkrowania AIDAnova przebiegła bezpiecznie i zgodnie z procedurami, załoga jednostki oraz pracownicy Shell, AIDA Cruises i Carnival Corporation (należy do niego armator AIDA Cruises) musieli przejść specjalistyczne szkolenia.
Coral Methane został zbudowany w 2009 r. w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku jako uniwersalny gazowiec. W ubiegłym roku Gdańska Stocznia Remontowa przebudowała go na bunkierkę LNG. Statek ma 118 m długości, 19 m szerokości i 7 500 m3 ładowności. Na statku zamontowane są pędniki azymutalne Azipull, gwarantujące bunkierce dużą zwrotność przy niskim zużyciu paliwa.
Przeprowadzona przebudowa umożliwiła załodze Coral Methane bezpieczne operacje bunkrowania, przy niskiej emisyjności statku. Bunkierka spełnia wymogi SGMF (The Society for Gas as a Marine Fuel) – organizacji zajmującej się doradzaniem w sprawach bezpiecznego wykorzystywania gazu jako paliwa morskiego. Przebudowa Coral Methane trwała 12 miesięcy i wymagała m.in. uzyskania licencji bunkrowania w różnych portach.
Eksploatowany przez Shell Coral Methane operuje głównie w południowej części Morza Północnego oraz na Morzu Śródziemnym.
AIDAnova ma 337 m długości, 42 m szerokości, 13 000 t nośności i 183 200 GT. Zbudowana w 2018 r. jednostka pływa pod włoską banderą. Statek pasażerski może zabrać na pokład 6 600 pasażerów.
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?