pc
Wartość Krajowego Programu Kolejowego (KPK) wzrosła do niemal 70 mld zł dzięki wtorkowej decyzji rządu, który we wtorek zatwierdził zwiększenie wydatków na KPK o 3,2 mld zł - poinformował we wtorek wiceminister Infrastruktury Andrzej Bittel.
"Dziś Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie przekazania dodatkowych środków na Krajowy Program Kolejowy, którego wartość wzrosła do blisko 70 mld zł. To zwiększenie budżetu PKP Polskich Linii Kolejowych świadczy o zaufaniu, którą spółka prowadzi w ramach programów inwestycyjnych" - powiedział Bittel.
"Już nie mówimy, że te pieniądze (przeznaczone na KPK - PAP) będziemy przesuwać na jakieś inne cele, teraz mówimy, że tych pieniędzy potrzebujemy jeszcze więcej na zadania, które są już zapisane" - dodał.
Zwiększenie o 3,2 mld zł wydatków zaplanowanych na realizację KPK zwiększyło jego wartość z 66,4 mld zł do 69,6 mld zł.
Obecny na wtorkowej konferencji prezes PKP PLK Ireneusz Merchel stwierdził, że środki z dokapitalizowania zostaną przeznaczone przede wszystkim na realizację kontraktów poprawiających dostępność na największych polskich portów.
"Projekty, które uzyskały dofinansowanie to przede wszystkim te związane z dostępem do portów w Gdańsku, Gdyni Szczecinie i Świnoujściu, ale również projekt na linii Poznań - Szczecin" - powiedział Merchel.
"Jeszcze w tym półroczu chcemy podpisać umowy o wartości 6 mld zł. W przypadku przetargów na poprawę dostępu do portów jesteśmy już po otwarciu ofert, jesteśmy na końcowym etapie oceny tych ofert. Jeszcze w tym roku wejdziemy na place budów" - dodał.
Szef PLK powiedział też, że przewidziane lata realizacji projektów portowych to lata 2020-2021.
Środki na zwiększenie wartości programu pochodzić będą z budżetu państwa i przekazane zostaną spółce PKP Polskie Linie Kolejowe w drodze wykupu akcji tej spółki od PKP SA. Dokapitalizowanie to będzie miało wartość 1,8 mld zł.
Pozostałe 1,4 mld zł ma pochodzić z kredytu, który zaciągną PKP Polskie Linie Kolejowe w Europejskim Banku Inwestycyjnym.
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego
Europejskie Porozumienie Przemysłowe wyzwaniem i szansą dla portów i stref ekonomicznych