PMK
W końcu nadeszły lepsze chwile dla armatorów masowców. Bałtycki Indeks Towarowy w poniedziałek osiągnął najwyższy od 5,5 lat wynik, dzięki silnemu zapotrzebowaniu na transport rudy żelaza.
Indeks wzrósł o 63 pkt. (3,4 proc.) do 1928 punktów - najwyższego wyniku od stycznia 2014 roku. Wskaźnik wzrósł 3-krotnie od lutego tego roku.
Indeks bierze pod uwagę średnie, dzienne zarobki masowców typu: capesize (pow. 80 tys. ton nośności), panamax (60-80 tys. ton), supramax (35-59 tys. ton) oraz handysize (10-35 tys. ton).
Najwięcej wzrósł index capesize, o 183 pkt., do 3724 pkt. Oznacza to, że armatorzy tych masowców mogą liczyć na zarobki rzędu 28,153 dolarów dziennie.
Według obliczeń agencji Reuters, dzienna produkcja stali surowej w Chinach wzrosła do rekordowych poziomów w czerwcu. Stąd tak dobry wynik tego typu masowców.
Indeks panamaxów z kolei wzrósł o 47 punktów, do 1992 pkt. Oznacza to, że dziennie zarobki tych jednostek wyniosły 15,919 dolarów dziennie.
Mniejsze statki tradycyjnie notują niższe fluktuacje stawek. Indeks supramaxów wzrósł o 9 pkt do 888 pkt, a handysize wzrósł o 1 pkt do 682 pkt.
Ceny rudy żelaza wzrosły w tym roku ponad dwukrotnie, ponieważ zapasy tego surowca w chińskich portach spadły do najniższego poziomu od początku 2017 roku. Stało się to z powodu zmniejszenia dostaw rudy od największych eksporterów: Australii i Brazylii.
Brazylia zwiększyła eksport rudy żelaza po tym, jak Vale SA wznowiła prace w kopalni Brucutu, która została zamknięta na początku lutego po przerwaniu tamy. Transport rudy żelaza odpowiada za około jedną trzecią ładowności największych masowców.
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?
Dzień Kierowcy Zawodowego z udziałem gdyńskich terminali