pc/PAP
Amerykańskie czołgi w Porcie Gdynia. We wtorek rano do BCT – Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego koleją przyjechały pojazdy typu Abrams. Trafią do Stanów Zjednoczonych.
– Oprócz normalnego, tradycyjnego transportu pojazdów kołowych, tym razem do terminala BCT w Gdyni trafiło kilkanaście czołgów amerykańskich. Nie wiadomo, jak długo czołgi w terminalu pozostaną – poinformował portal trójmiasto.pl Michał Kużajczyk, dyrektor handlowy w BCT – Bałtyckim Terminalu Kontenerowym.
Dodał w rozmowie z portalem trójmiasto.pl, że amerykańska armia regularnie korzysta z gdyńskiego terminalu. Tym razem jednak „ładunek jest wyjątkowy, bo dotyczy naprawdę ciężkich pojazdów”. Szczegóły z nim związane nie mogą zostać ujawnione.
To już kolejny raz, kiedy amerykański sprzęt wojskowy rozładowywany jest w polskich portach. Oprócz BCT – Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego, armia USA korzystała z infrastruktury DCT Gdańsk czy Portu Gdańskiego Eksploatacja.
Amerykańskie brygady pancerne przebywają w Polsce i innych krajach regionu rotacyjnie od stycznia 2017 r. w ramach operacji Atlantic Resolve, w której wojska USA są rozmieszczane na tzw. wschodniej flance NATO. Atlantic Resolve jest elementem programu zwiększenia amerykańskiej obecności w Europie (European Reassurance Initiative – ERI), zainicjowanej w 2014 r. wobec rosyjskiej agresji na Ukrainie. USA przysyłają do Europy na dziewięciomiesięczne rotacje jednostkę wielkości brygady pancernej. Kolejne zmiany następują tak, by między poszczególnymi rotacjami nie było przerw.
Każda z brygad obejmujących dyżur zabiera z USA cały swój sprzęt, a po zakończeniu dyżuru wraca do USA wraz z całym swoim uzbrojeniem. Logistyka z tym związana jest ważnym elementem szkolenia i zarazem sprawdzeniem możliwości operacyjnych poszczególnych jednostek.
Transport Week 2024. Rozwój, bezpieczeństwo i offshore
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego