pc/PAP
52. dostawa do Terminalu LNG im. Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu. We wtorek zacumował tam metanowiec Flex Rainbow. W ramach transakcji spotowej na jego pokładzie przypłynęło z USA ok. 64 tys. t skroplonego gazu ziemnego, co po regazyfikacji da ok. 90 mln m3 surowca.
Jak poinformowało Polskie LNG na Twitterze, Flex Rainbow zawinął do Świnoujścia „w pełnym słońcu, choć z mroźnym północnym wiatrem”. Ładunek w ramach kontraktu na pojedynczą dostawę został zakupiony od spółki Centrica.
– Dostawa, która przypłynęła 12 lutego, jest już trzecią dostawą spotową w tym roku, a jedenastą tego typu od początku działalności terminalu w Świnoujściu. Kontrakty spot to efekt prac naszego zespołu tradingowego pracującego w Londynie, który analizuje sytuację na globalnym rynku i prognozuje dalszy wzrost liczby korzystnych ofert na dostawy LNG – powiedział Maciej Woźniak, wiceprezes zarządu PGNiG ds. handlowych.
Flex Rainbow ma 293 m długości, 46 m szerokości, 85 000 t nośności oraz 111 000 GT. Zbudowana w 2018 r. jednostka pływa pod bandera Wysp Marshalla.
Wtorkowe zawinięcie metanowca było dla Terminalu LNG w Świnoujściu piątą dostawą w tym roku: trzy przypłynęły z USA, dwie z Kataru.
PGNiG sprowadza do Polski skroplony gaz ziemny z Kataru, Norwegii i USA na podstawie umów z Qatargas i firmą Centrica oraz na bazie umów spotowych. W tym roku rozpoczną się regularne dostawy LNG z USA na podstawie długoterminowego kontraktu z Cheniere Energy – jednej z czterech umów, jakie PGNiG podpisało z amerykańskimi partnerami w 2018 roku.
Kolejna dostawa LNG do Świnoujścia zaplanowana jest na 10 marca. Ładunek przypłynie do Polski w ramach długoterminowego kontraktu z Qatargas.
Oprócz dwóch ładunków technicznych, od czasu komercyjnego otwarcia terminalu LNG w Świnoujściu w czerwcu 2016 r., którego operatorem jest spółka Polskie LNG, przypłynęło do Polski 38 ładunków z Kataru w ramach kontraktu długoterminowego z Qatargas, jedenaście dostaw spotowych – z Norwegii, USA i Kataru – oraz pierwsza dostawa w ramach kontraktu średnioterminowego z brytyjską firmą Centrica.
Wliczając dostawę od Naturgy, PGNiG zakupiło do tej pory ponad 4,2 mln ton LNG, co po regazyfikacji daje około 5,7 mld m3 gazu ziemnego.
Terminal w Świnoujściu, spośród 22 lądowych terminali regazyfikacyjnych w Europie, ma najwyższy poziom wykorzystania, sięgający około 60 proc. mocy regazyfikacyjnych. W przypadku większości europejskich gazoportów średnia to 30 proc.
Polskie LNG realizuje Program Rozbudowy Terminalu, zakładający wykonanie czterech komponentów: zwiększenie mocy regazyfikacyjnych z 5 do 7,5 mln m3, budowę drugiego nabrzeża przeznaczonego dla mniejszych jednostek pływających, postawienie trzeciego zbiornika na LNG o pojemności 180 tys. m3, jak również skonstruowanie bocznicy kolejowej do przeładunku gazu skroplonego na cysterny kolejowe i kontenery ISO.
Zachodniopomorski wojewoda Tomasz Hinc w styczniu 2019 r. wydał decyzję o ustaleniu lokalizacji dla rozbudowy terminala regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz decyzję na budowę infrastruktury przesyłowej LNG.
Pierwsza decyzja dotyczy inwestycji, w ramach której wybudowane zostaną trzeci zbiornik LNG o pojemności około 180 tys. m3 wraz z instalacjami i połączeniami do dwóch istniejących zbiorników LNG, a także lądowy system załadunku LNG na kolej. Druga decyzja lokalizacyjna dotyczy budowy infrastruktury przesyłowej LNG do rozładunku, załadunku i bunkrowania statków.
Obie decyzje wydane na rzecz Polskiego LNG dotyczą terenu zlokalizowanego w obrębie ewidencyjnym Warszów 11. Rozbudowany terminal będzie posiadał moc regazyfikacyjną 7,5 mld m3. Wojewoda zachodniopomorski zaznaczył, że „to blisko połowa rocznego zużycia gazu w Polsce”.
52 dostawa #LNG do świnoujskiego terminalu. W pełnym słońcu, choć z mroźnym północnym wiatrem
— Polskie LNG S.A. (@PolskieLNG) 12 lutego 2019
52 LNG delivery to the terminal in Świnoujście. In full sun but a frosty northern wind #PolskieLNG #TerminalLNG #energy pic.twitter.com/O4HtOqASbO
Dziś rano do #TerminalLNG w #Świnoujście wprowadzony został gazowiec z 5. już w tym roku dostawą #LNG . "FLEX RAINBOW" przypłynął z ładunkiem 64 tys. ton surowca, co po regazyfikacji da ok. 90 mln m³ gazu ziemnego #PGNiG#pilotonboard J. Krupski i J. Misztal pic.twitter.com/693qWFtZYM
— PilociMorscySzczecin (@PilociMorscy) 12 lutego 2019
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek
Masowce i tankowce na fali. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 11-14/2024)
Przygotowania do bazy offshore. Jak wygląda budowa?