• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

52. dostawa do Terminalu LNG w Świnoujściu. Tym razem z USA (foto)

pc/PAP

12.02.2019 23:47 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski 52. dostawa do Terminalu LNG w Świnoujściu. Tym razem z USA (foto)

Partnerzy portalu

52. dostawa do Terminalu LNG w Świnoujściu. Tym razem z USA (foto) - GospodarkaMorska.pl

52. dostawa do Terminalu LNG im. Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu. We wtorek zacumował tam metanowiec Flex Rainbow. W ramach transakcji spotowej na jego pokładzie przypłynęło z USA ok. 64 tys. t skroplonego gazu ziemnego, co po regazyfikacji da ok. 90 mln m3 surowca.

Jak poinformowało Polskie LNG na Twitterze, Flex Rainbow zawinął do Świnoujścia „w pełnym słońcu, choć z mroźnym północnym wiatrem”. Ładunek w ramach kontraktu na pojedynczą dostawę został zakupiony od spółki Centrica.

– Dostawa, która przypłynęła 12 lutego, jest już trzecią dostawą spotową w tym roku, a jedenastą tego typu od początku działalności terminalu w Świnoujściu. Kontrakty spot to efekt prac naszego zespołu tradingowego pracującego w Londynie, który analizuje sytuację na globalnym rynku i prognozuje dalszy wzrost liczby korzystnych ofert na dostawy LNG – powiedział Maciej Woźniak, wiceprezes zarządu PGNiG ds. handlowych.

Flex Rainbow ma 293 m długości, 46 m szerokości, 85 000 t nośności oraz 111 000 GT. Zbudowana w 2018 r. jednostka pływa pod bandera Wysp Marshalla.

Wtorkowe zawinięcie metanowca było dla Terminalu LNG w Świnoujściu piątą dostawą w tym roku: trzy przypłynęły z USA, dwie z Kataru.

PGNiG sprowadza do Polski skroplony gaz ziemny z Kataru, Norwegii i USA na podstawie umów z Qatargas i firmą Centrica oraz na bazie umów spotowych. W tym roku rozpoczną się regularne dostawy LNG z USA na podstawie długoterminowego kontraktu z Cheniere Energy – jednej z czterech umów, jakie PGNiG podpisało z amerykańskimi partnerami w 2018 roku.

Kolejna dostawa LNG do Świnoujścia zaplanowana jest na 10 marca. Ładunek przypłynie do Polski w ramach długoterminowego kontraktu z Qatargas.

Oprócz dwóch ładunków technicznych, od czasu komercyjnego otwarcia terminalu LNG w Świnoujściu w czerwcu 2016 r., którego operatorem jest spółka Polskie LNG, przypłynęło do Polski 38 ładunków z Kataru w ramach kontraktu długoterminowego z Qatargas, jedenaście dostaw spotowych – z Norwegii, USA i Kataru – oraz pierwsza dostawa w ramach kontraktu średnioterminowego z brytyjską firmą Centrica.

Wliczając dostawę od Naturgy, PGNiG zakupiło do tej pory ponad 4,2 mln ton LNG, co po regazyfikacji daje około 5,7 mld m3 gazu ziemnego.

Terminal w Świnoujściu, spośród 22 lądowych terminali regazyfikacyjnych w Europie, ma najwyższy poziom wykorzystania, sięgający około 60 proc. mocy regazyfikacyjnych. W przypadku większości europejskich gazoportów średnia to 30 proc.

Polskie LNG realizuje Program Rozbudowy Terminalu, zakładający wykonanie czterech komponentów: zwiększenie mocy regazyfikacyjnych z 5 do 7,5 mln m3, budowę drugiego nabrzeża przeznaczonego dla mniejszych jednostek pływających, postawienie trzeciego zbiornika na LNG o pojemności 180 tys. m3, jak również skonstruowanie bocznicy kolejowej do przeładunku gazu skroplonego na cysterny kolejowe i kontenery ISO.

Zachodniopomorski wojewoda Tomasz Hinc w styczniu 2019 r. wydał decyzję o ustaleniu lokalizacji dla rozbudowy terminala regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu oraz decyzję na budowę infrastruktury przesyłowej LNG.

Pierwsza decyzja dotyczy inwestycji, w ramach której wybudowane zostaną trzeci zbiornik LNG o pojemności około 180 tys. m3 wraz z instalacjami i połączeniami do dwóch istniejących zbiorników LNG, a także lądowy system załadunku LNG na kolej. Druga decyzja lokalizacyjna dotyczy budowy infrastruktury przesyłowej LNG do rozładunku, załadunku i bunkrowania statków.

Obie decyzje wydane na rzecz Polskiego LNG dotyczą terenu zlokalizowanego w obrębie ewidencyjnym Warszów 11. Rozbudowany terminal będzie posiadał moc regazyfikacyjną 7,5 mld m3. Wojewoda zachodniopomorski zaznaczył, że „to blisko połowa rocznego zużycia gazu w Polsce”.

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.