ew/MGMiŻŚ
Jak poinformowało Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, w ciągu najbliższych kilku lat na rozbudowę infrastruktury portowej i oraz inwestycje w gospodarce morskiej zostanie przeznaczone ok. 25 miliardów złotych.
Rozwój potencjału polskiej gospodarki w najbliższym czasie ma być jeszcze bardziej dynamiczny ze względu na ogromne inwestycje realizowane przez trzy największe porty oraz Urzędy Morskie.
Główne inwestycje będą obejmą między innymi: poprawę infrastruktury dostępowej od strony lądu i od strony morza, rozbudowę nabrzeży, budowę nowych terminali oraz pogłębienie torów podejściowych.
Najważniejsze inwestycje to:
- budowa Portu Centralnego w Gdańsku,
- budowa portu zewnętrznego oraz publicznego terminala promowego w Gdyni,
- budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną,
- pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście do 12,5 metra,
- budowa nowego terminala kontenerowego w Świnoujściu,
- przebudowa wejścia do portu w Ustce.
Warto przypomnieć, że w 2018 r. trzy największe polskie porty: Gdańsk, Gdynia i Szczecin-Świnoujście pobiły historyczny rekord przeładunków, który wyniósł ponad 101 milionów ton i był o 16% wyższy niż w roku 2017.
To z kolei przełożyło się na rekordowe wpływy do budżetu państwa, jeśli chodzi o należności celno-podatkowe (VAT, cła, akcyza) z tytułu odprawy ładunków w morskich granicznych oddziałach celnych. W 2018 r. wyniosły one aż 40,6 miliarda złotych, co stanowiło kwotę o 65% wyższą niż w roku 2017.
Jednocześnie, aby jeszcze bardziej wesprzeć rozwój polskiej gospodarki morskiej, trwają prace nad ustawą o Morskim Funduszu Inwestycyjnym. Fundusz ten ma wspierać rozwój branży morskiej, a jednocześnie być rentownym i bezpiecznym dla inwestorów narzędziem finansowym. Pieniądze z MFI trafią do stoczni, armatorów, portów czy firm działających na ich terenie.
Litwa zaostrza kontrolę zboża z Rosji i Białorusi
Aktywny okres w inwestycjach tonażowych. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 6-10/2024)
Hapag Lloyd w sztormach w 2023 i 2024 r.
Rząd chce, by terminal zbożowy w Gdyni trafił do KGS
Brak inwestycji w porty i kolej ogranicza potencjał polskiego eksportu rolnego
Europejskie Porozumienie Przemysłowe wyzwaniem i szansą dla portów i stref ekonomicznych