• <

Znaleziono zaginiony indonezyjski masowiec Nur Allya

PMK

03.10.2019 21:12 Źródło: własne
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Znaleziono zaginiony indonezyjski masowiec Nur Allya

Partnerzy portalu

Znaleziono zaginiony indonezyjski masowiec Nur Allya - GospodarkaMorska.pl

Masowiec Nur Allya o nośności 52,4 tys. dwt, który zaginął we wschodniej Indonezji pod koniec sierpnia, w końcu został odnaleziony. Według doniesień medialnych zlokalizowano go na Morzu Halmahera, na północ od Wyspy Buru.

Indonezyjska Krajowa Agencja Poszukiwawczo-Ratownicza (NTSC) określiła pozycję statku przy pomocy lokalizatora pinger. Przypomnijmy, że 9 września, 18 dni po zaginięciu jednostki w pobliżu Wysp Buru, Indonezja odwołała akcję poszukiwawczą. Do tego czasu odnaleziono tylko łódź ratunkową. W obszarze poszukiwań znaleziono również plamę oleju, ale jak dotąd nie potwierdzono, że pochodzi od Nur Allya.

Nie odnaleziono 25 marynarzy, którzy płynęli masowcem. 25 sierpnia u wschodnich wybrzeży Indonezji utracono kontakt z tą jednostką. Portal „The Maritime Executive” poinformował, że statek mógł przewrócić się do góry dnem zaraz po tym, jak załoga wysłała sygnał o grożącym jej niebezpieczeństwie.

Masowiec Nur Allya płynął z ładunkiem rudy niklu z wyspy Weda w północnej części archipelagu Moluki do Morosi w południowo-wschodniej części wyspy Sulawesi. Portal „Malukuterkini” podał, że pomoc wezwano w niedzielę z miejsca o współrzędnych: 02° 36’00” S / 127°12’00” E, czyli niedaleko wyspy Buru na Morzu Banda. Od tamtej pory nie ma żadnego kontaktu z załogą.

Jak poinformował portal „The Maritime Executive”, powołując się na niektóre medialne doniesienia, przyczyną problemów jednostki mogło być przemieszczenie się ładunku, wywołane zjawiskiem upłynniania. Może ono spowodować obniżenie, a nawet utratę stateczności statku.

Nur Allya ma 189 m długości, 32 m szerokości, 52 378 t nośności oraz 30 089 GT. Zbudowany w 2002 r. masowiec pływa pod banderą Indonezji. Jego właścicielem jest indonezyjska firma transportowa PT. Gurita Lintas Samudra.

Upłynnianie ładunku to wciąż jeden z większych problemów transportu morskiego. Stowarzyszenie International Association of Dry Cargo Shipowners (INTERCARGO) poinformowało w raporcie pt. „Bulk Carrier Casualty Report 2018”, że w latach 2009-2018 9 na 48 wypadków masowców związanych było z upłynnianiem ładunku. W wyniku tego zjawiska śmierć poniosło 101 osób na 148 osób ogółem w badanym okresie.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.