pc/PAP
Władze Argentyny podały, że udało się określić położenie zaginionego 15 listopada 2017 r. okrętu podwodnego ARA San Juan obsługiwanego przez 44-osobową załogę. Okręt znajduje się 800 m pod powierzchnią wody w pobliżu Półwyspu Valdes w argentyńskiej Patagonii.
ARA San Juan został zlokalizowany na południowym Atlantyku dzięki zdalnie sterowanej sondzie podwodnej – zaznaczono w komunikacie ministerstwa obrony i marynarki wojennej Argentyny.
Centrum operacyjne poszukiwań mieściło się na pokładzie amerykańskiego okrętu Ocean Infinity, który został wynajęty we wrześniu tego roku dla prowadzenia dalszych poszukiwań.
Komunikat o odnalezieniu wraku okrętu podwodnego San Juan został wydany dwa dni po zakończeniu uroczystości z udziałem rodzin załogi upamiętniających zaginięcie okrętu – zauważa agencja Associated Press.
Okręt podwodny ARA San Juan zaginął 15 listopada ubiegłego roku. Wtedy udało się nawiązać ostatni kontakt z załogą. Na jego pokładzie służyło 44 marynarzy, w tym jedna kobieta – Eliana Maria Krawczyk. Urodzona wśród amerykańskiej Polonii pierwsza oficer pracowała na okrętach podwodnych całej Ameryki Łacińskiej.
Rzecznik ministerstwa obrony Rodolfo Ramallo przypomniał, że próby zlokalizowania zaginionego okrętu podejmowały jednostki z wielu krajów. W poszukiwaniach uczestniczyły okręty i samoloty z 13 państw. – Teraz zaczyna się dla nas nowy etap, który zależy od tego, w jakim stanie znajduje się okręt podwodny. Z tego wyniknie, jak będziemy postępować – ocenił.
Krótko przed zaginięciem dowództwo okrętu sygnalizowało krótkie spięcie w baterii akumulatorów, kiedy wracał on z Ushuai na południu Argentyny do macierzystego portu Mar del Plata, 400 kilometrów na południe od Buenos Aires. Do wnętrza okrętu przez chrapy, czyli urządzenie stosowane do doprowadzania powietrza do siników jednostki, kiedy ta znajduje się pod wodą, miała wlać się woda, co wywołało spięcie i pożar, który załoga zdołała ugasić. Potem w okolicach, gdzie znajdował się okręt, odnotowano echo silnej eksplozji. Co naprawdę stało się z okrętem, wykaże śledztwo.
ARA San Juan to jednostka produkcji niemieckiej, napędzana silnikiem Diesla, a w zanurzeniu elektrycznym. Okręt zwodowany został w 1983 roku i był najnowszym z trzech okrętów podwodnych argentyńskiej marynarki wojennej. Według specjalistów z Jane's Sentinel, w 2008 roku w Argentynie okręt przeszedł przebudowę, podczas której wymieniono cztery silniki Diesla i silnik elektryczny.
El #MinisterioDeDefensa y la #ArmadaArgentina informan que en el día de la fecha, habiéndose investigado el punto de interés N°24 informado por Ocean Infinity, mediante la observación realizada con un ROV a 800 mts de profundidad, se ha dado identificación positiva al #AraSanJuan
— Armada Argentina (@Armada_Arg) 17 listopada 2018
#ARASanJuan #LaBúsquedaContinúa Parte Nº 132: el buque Seabed Constructor está reposicionándose hacia el Sitio 1, área 15A-4, para investigar el punto de interés nº24. Por meteorología el arribo se estima aproximadamente para las 23:30hs. Más info: https://t.co/ARoWSuPKEg pic.twitter.com/npyeaIqxEg
— Armada Argentina (@Armada_Arg) 16 listopada 2018
#ARASanJuan #LaBúsquedaContinúa Actualización: La empresa informó nuevo punto de interés en el Sitio 1 área 15A-4, a 800 mts de profundidad. El punto de interés tiene una dimensión de 60 mts de longitud. Hora de arribo al área para iniciar investigación 19:00 hs aproximadamente. pic.twitter.com/l5k8p8Zjye
— Armada Argentina (@Armada_Arg) 16 listopada 2018
Bezpieczeństwo morskie: klucz do stabilności. Międzynarodowe seminarium w Brukseli
Wyjątkowe remont i przeobrażenie JS Kaga. Niszczyciel staje się lotniskowcem
W Neapolu statek pasażerski uderzył o nabrzeże, około 30 rannych
Warsztaty nurkowe służb zorganizowane przez WZD MOSG
Morze pod nadzorem mikrosatelitów. Kongsberg zbuduje satelity. Dla Polski również?
Rosja ulepsza bazę Floty Czarnomorskiej w Noworosyjsku